اطلسی از اندام های انسان منتشر شد

کنسرسیومی از دانشمندان به تازگی اطلسی از تصاویر قابل توجه از سه اندام انسان را منتشر کرده اند که هر کدام به شیوه خاص خود حیاتی بوده و نشان می دهد که چگونه انواع سلول ها چیده شده و برهم کنش دارند.

به گزارش سیناپرس، یک تیم پژوهشی به سرپرستی سانجی جین (Sanjay Jain) نفرولوژیست دانشگاه واشنگتن از روش‌های رونویسی تک سلولی استفاده کردند که نشان می ‌دهد؛ چگونه دستورالعمل‌های ژنتیکی رمزگذاری شده در دی ان ای در سلول‌های منفرد خوانده می ‌شود تا کلیه را نقشه ‌برداری کند.

همزمان گروه تحقیقاتی دیگری به سرپرستی مایکل اسنایدر (Michael Snyder) ژنوم شناس دانشکده پزشکی استنفورد نقشه روده را با آنتی بادی های فلورسنت متصل به بخش های بافتی که در زیر میکروسکوپ تصویربرداری شده بود، ترسیم کردند.

در آخر یک تیم سوم به توصیف متناقضی پرداخت و ضعیف ترین اندام بدن به نام جفت را بررسی کردند. مایکل آنجلو (Michael Angelo) پاتولوژیست دانشگاه استنفورد و همکارانش، برش هایی از بافت جفت را که با یون های فلزی مرتبط با آنتی بادی هایی که روی سطوح سلول ها هستند، با تمرکز بر روی نمونه هایی که سلول های جفت به دیواره رحم چسبیده بودند را بررسی کردند.

به گفته زیست شناسان سلولی، اکنون ما می توانیم با جزئیات دقیق ببینیم که چگونه این فرآیند بازسازی همزیستی مسالمت آمیز بین سلول های رحم مادر و جفت جنینی را که از نظر ژنتیکی متمایز هستند، امکان پذیر است.

در مورد روده، تیم اسنایدر تغییرات شدیدی را در نحوه چیدمان سلول ها در طول روده کشف کردند. آن‌ها مناطق متمایز مملو از سلول‌های ایمنی را ترسیم کردند که آماده عملیات بوده و به طور تصادفی به زیرگروه‌های جدیدی از سلول‌های اپیتلیال که روده را می‌ پوشانند، دست یافتند.

کلیه ها نیز کارهای زیادی برای بدن انجام می دهند. به گزارش سیناپرس،آنها خون را پمپاژ می کنند تا آن را از سموم و مواد زائد پاک کنند، اما اغلب از کار می افتند یا بیمار می شوند و نیاز به جایگزینی دارند. جین و همکارانش کانال های ارتباطی بین سلول ها را مشخص کردند که در آن مسیرهای ترمیم در هنگام آسیب حاد کلیوی یا بیماری مزمن کلیوی معیوب می شوند.

جین در پایان توضیح می ‌دهد: ما به نحوه سازماندهی سلول‌های کلیه، هویت مولکولی آن‌ها و چگونگی تغییر آن‌ها از حالت سالم به بیماری نگاه کردیم. با این دانش، می‌توانیم درباره داروها یا اهداف مولکولی کوچکی که می ‌توانند از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند یا بهبودی از آسیب را بهبود بخشند، فکر کنیم.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مقاله و نتایج آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا