روز جهانی بهداشت

 سازمان جهانی بهداشت شعار سال را به "سلامت و بهداشت غذایی" اختصاص داده است. توجه به سلامت و بهداشت غذایی می تواند کمک زیادی به سلامت مردم در سراسر جهان کند.غذای سالم دربرگیرنده ایمنی غذایی است اما در عین حال کاملا با آن متفاوت است. سلامت غذایی حوزه ای را شامل می شود که عملکردهای بهداشتی  برای جلوگیری از به وجود آمدن مسمومیت های غذایی و بیماری های ناشی از غذا (حاد و یا مزمن) انجام می گیرد.

غذای غیر سالم می تواند مشکلات بسیاری را به وجود آورد که می توان از جمله آنها به بیماری های گوارشی، بیماری های ویروسی ( گزارش های اولیه مربوط به بیماری ابولا مربوط به گوشت آلوده بوده است)، مشکلات تولید مثلی و رشدی و همینطور سرطان های مختلف اشاره کرد.

تغییرات در تکنولوژی تولید، توزیع و مصرف غذاها، تغییرات در محیط، به وجود آمدن باکتری ها و توکسین های(سم باکتری ها) جدید، مقاومت های آنتی باکتریایی از جمله تغییراتی هستند که می توانند خطر غذاهای ناسالم را افزایش دهند. از طرف دیگر، افزایش سفر ها و تجارت غذاها بین کشورها، باعث می شود که آلودگی های غذایی با سرعت بیشتری پخش شوند.

سازمان جهانی بهداشت، با اعلام شعار امسال، در نظر دارد کشورهای مختلف را با ایجاد راهنمایی به نام Codex Alimentarius  به جلوگیری، پیشگیری، شناسایی و نحوه برخورد با بیماری های ناشی از غذای ناسالم دعوت کند. این راهنما، شامل استانداردهای بین المللی غذایی، دستورهای عملکردی است که تمامی غذاهای اصلی و موردنیاز را در بر می گیرد.

این سازمان، همچنین اعلام کرده است که روز جهانی بهداشت سال 2015 در واقع فرصتی برای اطلاع رسانی و آگاه کردن  دولت ها، تولید کنندگان، عرضه کنندگان و عموم مردم از اهمیت سلامت غذایی و نقش هر یک از این بخش ها در این امر است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا