شیوع گسترده مقاومت آنتی بیوتیکی در میدان جنگ اوکراین

گروهی از پزشکان اعلام کردند:باکتری های یافت شده در مجروحان جنگی بستری شده در اوکراین مقاومت شدید آنتی بیوتیکی نشان می دهند و  این موضوع درمان مجروحان و بیماران را در این کشور جنگ زده سخت تر می کند.

به گزارش سیناپرس، کریستین ریسبک (Kristian Riesbeck) ، استاد باکتری شناسی بالینی در دانشگاه لوند در سوئد ، نویسنده و باکتری شناس حاضر در این مطالعه، در رابطه با بحران مقاومت آنتی بیوتیکی در اوکراین  گفت: من تجربیات زیادی در مطالعه مقاومت آنتی بیوتیکی داشته و شاهد موقعیت های متعددی در مورد بیماران و باکتری ها بوده ام با این حال، باید اعتراف کنم که قبلاً هرگز با باکتری هایی به این مقاومت مواجه نشده بودم.

طی ماه های گذشته او و همکارانش با میکروبیولوژیست ها در اوکراین برای بررسی این موضوع کار می کنند. گفتنی است چند ماه پیش اولکساندر نازارچوک، یک میکروبیولوژیست اوکراینی، برای ارزیابی میزان مقاومت آنتی بیوتیکی در میان بیماران به شدت مجروح در بیمارستان های اوکراین با دانشگاه لوند تماس گرفته و درخواست کمک کرد.

به گزارش سیناپرس، بررسی های انجام شده نشان می دهد بسیاری از کسانی که نمونه‌ های آن ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، در بیمارستان‌ ها دچار جراحات سوختگی و عفونت‌ های اکتسابی شده اند. این موضوع در حالی است که بیمارستان های اوکراین مملو از بیماران بوده و جنگ نیز بخش عمده ای زیرساخت‌ها را ویران کرده است.

در این مطالعات محققان نمونه هایی را از ۱۳۳ فرد مجروح در جنگ و هشت نوزاد مبتلا به پنومونی جمع آوری کردند. آن ها در سه بیمارستان مختلف اوکراین بستری شده بوده و در آن جا تحت عمل های جراحی اورژانسی و مراقبت های ویژه قرار گرفتند.

دکتر رایسبک در این رابطه گفت: چندین باکتری در برابر عوامل ضد میکروبی با طیف وسیع، از جمله داروهای جدید مهارکننده آنزیم که هنوز در بازار موجود نیستند، مقاوم هستند.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: نزدیک به ۱۰ درصد از نمونه ‌ها حاوی باکتری‌ هایی بودند که حتی به آنتی ‌بیوتیک های بسیار قوی مانند کولیستین، مقاومت نشان دادند. در حالی که قبلاً در موارد مشابه بررسی شده در هند و چین هیچ باکتری قادر به مقاومت در برابر این دارو نبود. متاسفانه ۶ درصد از نمونه ها حاوی باکتری های مقاوم به هر نوع آنتی بیوتیک آزمایش شده بودند.

به گزارش سیناپرس،در حال حاضر پزشکان به طور ویژه در مورد مقاومت مشاهده شده در باکتری کلبسیلا پنومونیه، که پتانسیل ابتلای افراد مبتلا به سیستم ایمنی سالم و خوب را نیز دارد، نگران هستند. شرح کامل این یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی  The Lancet Infectious Diseases منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا