یافته های جدید محققان نشان داد؛
انجام تمرینات مقاومتی برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر

بر اساس یافته های جدید محققان دانشگاه فدرال سائوپائولو، انجام تمرینات بدنی منظم، مانند تمرینات مقاومتی، می تواند به عنوان یک رویکرد درمانی ساده و مقرون به صرفه، از بیماری آلزایمر جلوگیری کند یا ظهور علائم آن را به تاخیر بیندازد.

به گزارش سیناپرس، سازمان جهانی بهداشت، ورزش های مقاومتی را به عنوان بهترین گزینه برای تمرین حفظ تعادل و بهبود وضعیت جسمانی توصیه می کند.

ورزش های مقاومتی، مانند درازنشست، بارفیکس یا تمرینات با وزنه، باعث انقباض ماهیچه های خاص در برابر یک مقاومت خارجی می شوند. این ورزش ها همچنین به پیشگیری از سارکوپنی یا آتروفی عضلانی کمک می کنند و انجام کارهای روزمره را آسان تر می کند.

در این مطالعه، محققان آزمایشاتی را بر روی موش های دارای جهشی که مسئول تجمع پلاک های بتا آمیلوئید در مغز بودند، انجام دادند. این پروتئین، با انباشته شدن در سیستم عصبی مرکزی، اتصالات سیناپسی را مختل می کند و به نورون ها آسیب می رساند.

بیماری آلزایمر، نوعی زوال عقل است و بخش ‌هایی از مغز را که مسئول حافظه، تفکر و صحبت کردن هستند را تحت تاثیر قرار می ‌دهد و به مرور زمان باعث کاهش توانایی بیمار در انجام کارهای روزمره خود می شود.

در پایان یک دوره چهار هفته ‌ای از تمرینات مقاومتی، نمونه ‌های خونی از موش ها برای اندازه‌ گیری سطوح پلاسمایی هورمون کورتیکوسترون که معادل هورمون کورتیزول در انسان است، گرفته شد. افزایش سطح این هورمون در موش ها، با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط بود.

نتایج تحقیقاتی نشان داد: سطح این هورمون در موش ‌هایی که ورزش می کردند، نرمال بود، و تجزیه و تحلیل ها حاکی از کاهش پلاک ‌های بتا آمیلوئید در بافت مغز این موش ها بودند.

نویسندگان این مطالعه گفته اند، یافته های ما نشان داده اند که فعالیت بدنی، می تواند تغییرات آسیب شناسی عصبی که باعث بروز علائم بیماری آلزایمر می شوند را معکوس کند.

به گزارش سیناپرس،نتایج تحقیقاتی این مطالعه در مجله Frontiers in Neuroscience منتشر شده اند.

مترجم:فرگل غفاری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا