پیشگیری از مسمومیت با متانول در گروی سرمایه گذاری کلان است

سالانه 9 هزار نفر در کشور بر اثر مسمومیت جان شان را از دست می دهند که بیشترین مسمومیت های سال اخیر ناشی از مواد مخدر، محرک و الکل است. اخیرا نیز مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی در استان های مختلف کشور زیاد شده است.

به گزارش سیناپرس، به تازگی اعضای باندی در کرج با توزیع مشروبات الکلی باعث فوت و مسمومیت تعدادی از شهروندان شده اند. در پی تحقیقات این پرونده قضایی، پای یک کارخانه اسپری مو در اشتهارد به میان آمده است. این الکل ها به صورت غیر قانونی با آب و اسانس های مختلف مخلوط و عرضه شده بودند که در آنها متانول یافت می شد.

متانول ساده‌ ترین شکل الکل است که به نام های متیل الکل، الکل متیلیک، کاربینول، الکل چوب یا الکل صنعتی نیز شناخته می ‌شود. متانول همان الکل صنعتی است که به‌ عنوان حلال و ضدعفونی‌ کننده وسایل استفاده می ‌شود.

مسمومیت ناشی از متانول از طریق خوردن ایجاد می شود که ممکن است این نوع مسمومیت در افراد با علائمی مانند کاهش سطح هوشیاری، استفراغ، درد شکم و بوی خاص در نفس تظاهر پیدا کند. کاهش بینایی نیز امکان دارد دوازده ساعت پس از مواجهه آغاز شود.

اگر مسمومیت این افراد به موقع درمان نشوند، امکان دارد پیامدهایی مانند کوری، نارسایی کلیه و حتی مرگ به دنبال داشته باشد.

امروز بنابر اعلام دکتر شهرام صیادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با انتقال هشت مسموم دیگر به بیمارستان ها ، شمار مسمومان با متانول طی پنج روز گذشته در این استان به ۱۵۵ نفر رسید.

وی با اشاره به اینکه تاخیر در مراجعه این افراد امکان دارد عوارض جبران ناپذیری برای مسمومان به دنبال داشته باشد، گفت: افرادی که بر اثر سوء مصرف مشروبات الکلی دچار علایمی مانند اختلال در بینایی، تاری دید، حساسیت به نور، علایم گوارشی، حالت تهوع و استفراغ، درد شکم، علایم تنفسی و درد قفسه سینه هستند باید فورا به مراکز درمانی مراجعه کنند. مراجعه زودهنگام و دیالیز به موقع و سریع می‌ تواند سم را از بدن فرد خارج و از بروز عوارض بیشتر مانند اختلال بینایی، نابینایی، خونریزی گوارشی، مغزی و حتی فوت جلوگیری کند.

محمدصادق شیرازی، کارشناس حوزه کاهش تقاضا و آسیب مواد نیز در این خصوص اظهارداشت: وقتی داخل این نوشیدنی ها «الکل صنعتی یا متانول» استفاده می شود، مسمومیت بروز پیدا می کند. اگر مسموم شدگان در ساعات اولیه به مراکز درمانی مراجعه کنند، دچار دیالیز و عوارض جبران ناپذیری مانند نابینایی و مرگ نمی شوند.

وی افزود: افراد مسموم شده به خاطر مصرف الکل حاضر نیستند به بیمارستان مراجعه کنند زیرا اگر به بیمارستان بروند برایشان پرونده قضایی تشکیل می شود. ما باید بپذیریم در هر جامعه ای الکل مصرف می شود. چنین ادعایی که در کشور ما الکل کم مصرف می شود، اشتباه است. از آمار  کشفیات، تعداد فوتی ها و مبتلایان این آمار قابل بررسی است.

وی به علت چرایی افزایش مسمومیت ناشی از الکل در کشور پرداخت و در این باره اظهارداشت: اگر یک برنامه پیشگیری بر اساس مستندات علمی نداشته باشیم، گرایش نوجوانان به سمت مواد و الکل افزایش پیدا می کند. پیشگیری از این مساله گسترده است و سازمان های مختلفی باید با صرف بودجه ای کلان درگیر آن شوند که معمولا سازمان ها درگیر آن نمی شوند. طبیعی است وقتی در بحث پیشگیری سرمایه گذاری صورت نمی گیرد، افراد زیادی به سمت مصرف مواد اعتیادآور و الکل روی بیاورند.

گزارش: بیتا اکبری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا