باکتری روده راهی برای درمان هدفمند پارکینسون

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که گونه‌ ای از باکتری‌های روده باعث ایجاد توده‌های مخرب سلول عصبی می ‌شوند که از علائم بیماری پارکینسون هستند. این کشف راه را برای توسعه درمان های هدفمند این بیماری ناتوان کننده باز می کند.

به گزارش سیناپرس، بیش از ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری پارکینسون (PD) زندگی می کنند. این بیماری یک اختلال عصبی غیرقابل درمان است که با لرزش، سفتی عضلات، اختلال در حرکت و اختلال در تعادل و هماهنگی مشخص می شود.

هنگامی که پروتئین آلفا سینوکلئین (alpha-syn) که عمدتاً در سلول‌های عصبی یافت می‌ شود، به هم متصل می ‌شوند، اجسام لوئی را تشکیل می‌ دهند. وجود اجسام alpha-syn/Lewy در مغز و در سراسر سیستم عصبی مشخصه پارکینسون است. آلفا سین توده ای نیز در روده یافت شده و تصور می شود که یک پاتوژن مبتنی بر روده ممکن است باعث تجمع شود که سپس به مغز می رود.

در تلاش برای درک بهتر علت پارکینسون، محققان دانشگاه هلسینکی در فنلاند نقش یک گونه باکتری – Desulfovibrio (DSV) را از نزدیک بررسی کرده اند. محققان متوجه شدند: این باکتری در افراد مبتلا به این بیماری شایع تر است. پژوهشگران همچنین دریافتند که در افراد مبتلا به پارکینسون، وجود تعداد بیشتری از این باکتری ها با شدت علائم مشاهده شده مرتبط است.

محققان 20 شرکت کننده را انتخاب کردند که شامل ۱۰ نفر مبتلا به پارکینسون و ۱۰ فرد سالم بود. افراد سالم به طور اتفاقی همسر شرکت کنندگان پارکینسون بودند. پس از آزمایش های متعدد، سویه‌های باکتری DSV یافت شده در هر دو گروه به باکتری های سی.الگانز (C. elegans) شباهت داشتند.

محققان سویه هایی از باکتری اشریشیا کلی (E. coli) را به کرم هایی که به عنوان گروه کنترل عمل می کردند، تغذیه کردند.

محققان دریافتند: کرم‌هایی که با باکتری‌های DSV از افراد مبتلا به پارکینسون تغذیه می‌ شوند، نسبت به باکتری های که از افراد سالم یا کرم‌هایی که با سویه‌های E. coli تغذیه می ‌شوند، به طور قابل‌توجهی دارای ترکیبات آلفا-سینه بزرگ‌تری هستند. دانشمندان همچنین دریافتند که باکتری های که سویه‌های DSV را از افراد مبتلا به پارکینسون دریافت کرده‌ اند، به میزان قابل ‌توجهی نسبت به باکتری هایی که E. coli تغذیه می‌کنند، بیشتر می ‌میرند.

در نتیجه یافته‌های خود، محققان به این نتیجه رسیدند:سویه‌های DSV از افراد مبتلا به پارکینسون، در مقایسه با افراد سالم، سمی‌تر به نظر می ‌رسند و می‌ توانند باعث تجمع آلفا-سین بیشتر شوند. محققان می گویند که یافته های این مطالعه به نقش مهمی که عوامل محیطی در ایجاد پارکینسون ایفا می کنند اشاره دارد.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران معتقدند:یافته های آنها نشان می دهد که باکتری DSV با ایجاد تجمع آلفا-سین در ایجاد پارکینسون کمک کرده و دری را برای درمان های جدیدی باز می کند که به طور خاص این باکتری ها را هدف قرار می دهند.

شرح کامل این مطالعه در مجله Frontiers in Cellular and Infection Microbiology منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا