این مار قادر به حرکت جهشی و پرش است

تیمی از جانور شناسان موفق شدند، برای نخستین بار یک حرکت چرخشی و پرش را که در مهره داران بسیار نادر است، در یک گونه مار مشاهده کنند. روش حرکت و جهش این مار با الگوهای شناخته شده خرندگان متفاوت بوده و احتمالا یک مکانیسم دفاعی است.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران به تازگی موفق به شناسایی نوعی مار به نام مار کوتوله نی (Pseudorabdion longiceps ) شدند که یک خزنده شب رو است و  بیشتر وقت ها خود را در انبوه برگ ها یا زیر سنگ ها و کنده های درختان پنهان می کند. با این حال، یک مطالعه جدید نشان داده است که چگونه این حیوان می تواند با استفاده از یک حرکت چرخشی عجیب حرکت کند.

محققان دریافتند؛ زمانی که این مار تهدید می ‌شود، بدن خود را به شکل حلقه های S شکل جمع کرده و پیش از این که از دم خود برای فشار دادن به زمین استفاده کند، بدن خود را به طور مکرر با پس زدن و غلتیدن به جلو پرتاب می ‌کند تا یک حرکت چرخشی ایجاد شود.

در طول این مطالعه، دانشمندان یک مار را مشاهده کردند که در کمتر از پنج ثانیه به طول یک و نیم متر می چرخد.

بررسی های انجام شده نشان می دهد: این مار عجیب از روش فوق تنها به عنوان وسیله ای برای فرار از تهدیدات استفاده نکرده و به طور عامدانه این کار را برای مبهوت و گیج کردن شکارچیان انجام می دهد.

این خانواده از خزندگان عمدتاً در جنوب شرقی آسیا، از جنوب تایلند و سنگاپور گرفته تا بورنئو و جزایر اطراف آن مستقر هستند.در حالی که پیش از این خانواده این نوع از مارها شناسایی شده بودند، برای نخستین بار است که این نوع حرکت عجیب در خزندگان مشاهده شده و اطلاعات ان توسط انجمن زیست ‌شناسی و حفاظت از محیط استوایی ثبت می شود.

به گزارش سیناپرس، یافته های این مطالعه نشان می دهد: مار های کوچک طیف وسیعی از مکانیسم‌ های دفاعی معمولی دارند که شامل فرار، استتار، ایجاد بو، ارعاب و حتی خود را به مردن زدن می‌ شود.

نویسندگان این مطالعه بر این باورند که ممکن است مارهای کوچک دیگری نیز وجود داشته باشند که از این مکانیسم دفاعی استفاده می کنند و این مارها احتمالا در همان خانواده مارهای  کوتوله رید قرار می گیرند. البته باید توجه داشت که این نوع از مارها بسیار منزوی بوده و احتمال دیدن آن ها بسیار اندک است.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Biotropica، منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا