مقابله با تهدیدات بیولوژیکی با ساخت واکسن mRNA

رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: mRNA پایه بسیاری از حرکت های نوین بایوتکنولوژی است که دستیابی به فناوری تولید و ساخت واکسن های مبتنی بر آن می تواند سپری در مقابل تهدیدات بیولوژیکی باشد.

دکتر حسین قناعتی، متخصص رادیولوژی، رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران در مراسم آغاز کارآزمایی بالینی نخستین واکسن کرونای مبتنی بر mRNA در گفتگو با سیناپرس گفت: استفاده از mRNA که در حال حاضر برای ساخت و تولید واکسن کرونا استفاده شده و مشابه آن واکسن فایزر است، برای آیندگان از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: شاید اکنون با فروکش کردن بیماری کرونا ساخت این واکسن جذابیتی نداشته باشد اما تولید و ساخت واکسن مبتنی بر mRNA بسیار اهمیت دارد، زیرا در آینده مسائل بایولوژیک یکی از خطراتی است که کشورها را تهدید می کند از این رو وجود این پلتفرم ها برای دفاع بیولوژیک کشور بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین mRNA پایه بسیاری از حرکت های نوین بایوتکنولوژی است. این تکنولوژی می تواند برای بیماری هایی مانند بال پروانه ای، تالاسمی و بسیاری از سرطان ها کاربرد داشته باشد و بسیاری از سلول های سرطانی و مخرب را نابود کند؛ به نظر می رسد افق های درمان سلول های سرطانی با استفاده از این تکنولوژی بسیار امید بخش باشد و  این کار هایتک برای سایر بیماری ها نیز راهگشا باشد.

قناعتی به خبرنگار سیناپرس گفت: ما اکنون می توانیم تکنولوژی های خودمان را به عنوان توریسم سلامت در اختیار مردم دنیا قرار دهیم، به عنوان مثال کشور هندوستان برای پیوند مغز استخوان ارزان ترین کشور به حساب می آید. عمل پیوند استخوان در این کشور حدود 100 هزار دلار هزینه دارد اما ما در ایران می توانیم تنها با 10 هزار دلار این کار را انجام دهیم.

رییس دانشگاه علوم پزشكی  تهران یادآورشد: اکنون به لحاظ قیمتی می توانیم با کشورهای دنیا رقابت کنیم، اما متاسفانه قوانین دست و پاگیر زیادی در کشور وجود دارد که سد راه خلاقان و پژوهشگران شده است. ای کاش مسوولان این قوانین را هرچه زودتر رفع و رجوع کنند تا افرادی که قصد ارائه خدمات در هر زمینه ای اعم از کشاورزی، پزشکی و صنعتی دارند، هرچه زودتر از دست قوانین دست و پاگیر نجات پیدا کنند.

گفتگو: فرزانه صدقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا