رقابت یک هندی با طراحان نامدار آلمانی

در این شماره نیز به مقایسه دو کراس‌اور تازه‌وارد خواهیم پرداخت که این روزها تعدادشان در خیابان‌ها و جاده‌های کشور در حال افزایش است؛ تیوولی که محصول شرکت سانگ یانگ کره جنوبی است و دیگری تیگو 5 که رقیب سرسخت آن به شمار می‌رود و از سرزمین اژدهای زرد راهی ایران شده است.

سانگ یانگ تیوولی، یک نگرش جدید

سانگ‌یانگ از قدیمی‌ترین و در عین حال ناکام‌ترین خودروسازان کره‌ای است که محصولات آن به دلیل ناهماهنگ بودن طراحی نسبت به سایر هم‌قطاران این کشور همواره در حال نواختن ساز مخالف بوده است. البته شاید کار درستی نباشد که تمام این عقب‌ماندگی‌ها و ناکامی‌ها را به گردن کن گرینلی، طراح انگلیسی این شرکت بیندازیم. زیرا مقصر اصلی این اتفاق، تصمیمات مدیران سانگ یانگ است که بدون توجه به عواقب کار این طراح همچنان از دستپخت او طرفداری می‌کنند. البته برای این شرکت، ناجی افسانه‌ای نیز از راه رسیده و از وقتی ماهیندرای هندی زمام امور را در دست گرفته،‌ کمی اوضاع آن بهتر یا حداقل از سرعت افول آن کاسته شده است. تیوولی (Tivoli) محصول نگرش جدید این همکاری است.

این خودرو اولین بار در نوامبر 2014 میلادی به نام پروژه X100 عرضه شد و نام خود را نیز از شهری در ایالت لازیوی ایتالیا انتخاب کرد. جالب است بدانید اگر املای تیوولی را برگردانیم چنین عبارتی به دست می‌آید: «I LOVE IT»!

گفتنی است تولید انبوه این خودرو از ژانویه 2015 در کره آغاز شد.

بررسی فنی

تیوولی با دو پیشرانه بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود که در هر دو مدل 6/1 لیتری هستند. این موتور می‌تواند قدرتی برابر با 113 اسب بخار را در 3400 تا 4000 دور در دقیقه و گشتاور 300 نیوتن‌متر را در 1500 تا 2500 دور در دقیقه ایجاد کند. سیستم انتقال نیروی این خودرو هم از دو نوع شش سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک کلاچ دوبل است که آن را شرکت AISIN ژاپن طراحی و ساخته است.

مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در نمونه گیربکس دستی 7/4 لیتر در هر صد کیلومتر و 9/5 لیتر در هر صد کیلومتر برای نمونه گیربکس اتوماتیک است و میزان آلایندگی دی‌اکسیدکربن آن نیز 123 گرم در هر کیلومتر اعلام شده است.

حداکثر سرعتی که این خودرو می‌تواند به آن دست پیدا کند 170کیلومتر در نمونه گیربکس دستی و 160 کیلومتر نیز در نمونه گیربکس اتوماتیک آن است. شتاب صفر تا صد آن نیز 12 ثانیه در نمونه اتوماتیک و 11 ثانیه در نمونه دستی گزارش شده است. اختلاف اعداد در وزن این خودرو نیز قابل توجه است؛ به شکلی که تیوولی گیربکس دستی 1270 کیلو وزن دارد و نمونه گیربکس اتوماتیک آن 30 کیلوگرم سنگین‌تر است.

نگاهی به طراحی

در نمای ظاهر با طراحی قوس گلگیرهایی که به سمت بیرون متمایل شده‌اند، همراه با سقف شیب‌دار و چراغ‌های ال‌ای‌دی روزتاب در کنار چراغ‌های جلو جذابیت خوبی برای آن ایجاد کرده است؛ هرچند نوع طراحی چراغ‌های عقب این خودرو ذهنیت کند و آهسته بودن این خودرو را نیز بخوبی به بیننده القا خواهد کرد.

طراحی داخل اتاق تیوولی برخلاف ظاهر از اصول و قواعد روز این صنعت تبعیت کرده و از زیبایی خاصی برخوردار است. داشبورد و اجزای تشکیل‌دهنده آن از ترکیب رنگ مشکی و نقره‌ای ساخته شده و در بعضی نمونه‌های سفارشی آن از چرم‌ با رنگ‌های تند و شاد نیز بهره برده شده است. همانند سایر رقبا دکمه‌های کنترل سرعت، مولتی‌مدیا و تلفن همراه روی غربیلک فرمان نصب شده و حالت اسپرت آن حس رانندگی خوبی را به راننده منتقل می‌کند.

وجود صفحه نمایش هفت اینچی در وسط داشبورد و خروجی‌های دوگانه تهویه هوا در اطراف آن نیز هرچند با نمونه‌های سایر رقبای این روزها یکسان است، اما زاویه قرارگرفتن آن در کنسول و طراحی کلیدهای تهویه مطبوع و تنظیمات مولتی مدیا تلاش کرده‌ تا کمی از شباهت آن بکاهند. طراحی صندلی‌ها نیز تا حد زیادی قابل قبول بوده و به سیستم گرمکن مجهز است. هرچند فضای بار تیوولی نسبت به سایر رقبا در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد، اما وجود فضای کافی برای پای سرنشینان در قسمت جلو و عقب این خودرو را می‌توان از نقاط قوت آن به حساب آورد.

امکانات ویژه

وجود سقف پانوراما، سیستم هوشمند ورود بدون کلید به همراه قفل فرمان برقی و سنسورهای پارک جلو و عقب از جمله تجهیزات رفاهی این خودروست. رینگ‌های آلومینیومی 18 اینچی، بال عقب، شیشه دودی درهای عقب و در صندوق و همچنین دوربین دید عقب نیز از دیگر تجهیزاتی است که می‌توان به صورت سفارشی روی تیوولی نصب کرد.

سایر تجهیزات رفاهی این خودرو به شرح زیر است: چراغ‌های جلو مجهز به سیستم روشنایی در روز، چراغ‌های عقب ال‌ای‌دی، صفحه نمایشگر آمپر ال ای‌دی همراه رایانه سفری، باز و بسته شدن خودکار آینه‌های جانبی به صورت برقی با ریموت به همراه گرم‌کن، سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک، برف‌پاک‌کن جلو مجهز به سنسور باران و سیستم یخ‌زدا، تنظیم‌کننده اتوماتیک برف‌پاک‌کن و روشنایی چراغ‌های جلو، کروز کنترل با قابلیت تنظیم از روی فرمان، تغییر وضعیت الکتریکی فرمان با قابلیت تعویض دنده از روی فرمان، خروجی برق 12 ولت، گرم‌کن صندلی‌ها، آنتن سقفی، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب (سفارشی).

تجهیزات ایمنی

شش عدد کیسه ایمنی هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده‌ای)، ایربگ زانویی، سیستم ضد بلوکه ترمز ABS (چهار کاناله)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کمکی ترمز هیدرولیکی HBA، سیستم ضد لغزش خودرو هنگام شتاب‌گیری ASR، سیستم فعال ضدواژگونی خودرو ARP، کمربند ایمنی مجهز به سیستم پیش کشنده و سه نقطه‌ای، چراغ‌های راهنمای هشداردهنده هنگام ترمز اضطراری ESS.

تیگو 5، محصول طراحان بنام آلمانی

این خودرو نیز که محصول کشور چین است، هفتم آذر 92 به بازار معرفی شد و از آنجا که تولیدکنندگان چینی علاقه زیادی به تغییرات ظاهری برای حفظ بازار فروش محصولات خود دارند، نمونه فیس‌لیفت آن اواخر مهر 94 رونمایی شد. تغییر در چراغ‌های جلو، عقب، جلوپنجره و طراحی سپرها در این مدل مشهود بود و کابین آن نیز دچار نوسازی شد؛ در حالی که در حال حاضر کماکان نسخه اولیه آن وارد کشور شده و به خریداران تیگو 5 عرضه می‌شود.

طبق آمار ارائه شده از سوی شرکت چری در سال 2015، تعداد 67 هزار و 984 دستگاه تیگو 5 در بازار داخلی چین به فروش رسیده که توانسته جایگاه سی‌ام را میان یکصد شاسی‌بلند پرفروش این کشور به دست بیاورد.

در مورد طراحی این خودرو نیز باید بگوییم تیگو5 محصول طراحان بنام شرکت‌های پورشه و مرسدس بنز است. کلاوس بادن هاوش، رئیس سابق بخش طراحی و مهندسی شرکت مرسدس بنز؛ جیمز برین هوپ، طراح ارشد سابق شرکت‌های اپل و فورد و دایملر ـ کرایسلر و هاکان ساراکوقلو، طراح سابق پورشه که مسئول پروژه‌هایی مانند کیمن، باکستر، 911 و 918 اسپایدر را بر عهده داشته ازجمله طراحان آن به شمار می‌آیند.

بررسی فنی

تیگو 5 از یک موتور چهار سیلندر دو لیتری بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی معادل 139 اسب بخار و گشتاوری برابر با 182 نیوتن‌متر تولید کند. این نیرو به طور مستقیم با یک گیربکس سی‌وی‌تی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و می‌تواند این خودرو را به سرعتی معادل 165 کیلومتر بر ساعت برساند.

مصرف سوخت تیگو 5 نیز در نمونه گیربکس دستی 5/8 لیتر و در نمونه گیربکس اتوماتیک 9/8 لیتر در هر صد کیلومتر گزارش شده است. همچنین این خودرو استاندارد آلایندگی یورو 5 را نیز به دست آورده است.

نگاهی به طراحی

در داخل کابین تیگو 5 نیز می‌توان هماهنگی طراحان حرفه‌ای را دنبال کرد. کیفیت ساخت داشبورد و اجزای تشکیل دهنده آن در حد بسیار خوبی است و ترکیب رنگ مشکی پیانویی و نقره‌ای همراه با چرم‌های نرم و سوراخ‌دار حس خوبی را داخل کابین به سرنشینان منتقل می‌کند که استفاده از رنگ‌های قرمز در دوخت روکش‌های صندلی، رودری‌ها و غربیلک و همچنین قطعات کروم آن را چندبرابر خواهند کرد. طراحی وضعیت صفحه کیلومتر و نشانگرهای خودرو نیز تا حد زیادی با قواعد خودروهای اسپرت همخوانی دارد و در وضعیتی مناسب برای دیدن راننده قرار گرفته‌اند. وضع قرارگیری صفحه نمایش مولتی‌مدیا و دریچه‌های جانبی تهویه هوای مطبوع نیز با رقیب کره‌ای خود تیوولی تا حد زیادی مشابهت دارد که البته این میزان از تشابه در قسمت پایین آن و در طراحی کلیدهای کنترل سیستم تهویه مطبوع به حداقل ممکن می‌رسد.

امکانات ویژه

تیگو 5 به یک سامانه اطلاعات‌ـ سرگرمی با کیفیت بالا و اتصالات بلوتوث مجهز است. این خودرو از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی در سه تیپ تولید و عرضه می‌شود که در نوع کامل آن مجهز به این امکانات است: رینگ‌های 17 اینچی، چراغ‌های زنون، گرمکن صندلی، چراغ‌های ال ای‌دی روزتاب، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت، روکش چرمی صندلی‌ها و غربیلک فرمان، سیستم صوتی همراه با شش بلندگو و قابلیت پخش دی‌وی‌دی، صفحه نمایش هفت اینچی، سیستم‌های ترمز و پایداری ABS، EBD، ASR، EBA، سیستم نشان‌دهنده باد لاستیک‌ها، سنسور دنده عقب و دوربین عقب و همچنین ایربگ برای کلیه سرنشینان.

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و نمایشگر درجه دمای محیط (قابلیت تنظیم جداگانه برای هر دریچه)، سانروف برقی، فرمان الکتریکی حساس به سرعت، کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، صفحه نمایشگر لمسی با اندازه هفت اینچ، صندلی‌های برقی، تنظیم برقی صندلی راننده در شش جهت، سیستم نمایش اطلاعات خودرو (مسافت، مصرف سوخت و…)، سیستم ضدسرقت الکترونیکی (IMMOBLIZER).

تجهیزات ایمنی

چهار عدد کیسه هوای ایمنی (راننده و سرنشین جلو جانبی)، تیپ EXCELLENT این خودرو تنها از دو کیسه هوا بهره می‌برد. سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای برای سرنشینان جلو و عقب. این موارد نیز فقط در تیپ (LUXURY) عرضه می‌شود: سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم ضدلغزش (ASR)، سیستم ترمز اضطراری (EBA)، سیستم کنترل مستقیم گشتاور موتور (DTC) و سیستم کمکی حرکت از روی سراشیبی (HHC).

جدول مقایسه‌ تیوولی و تیگو 5

خودرو

تیوولی

تیگو 5

نوع موتور

e-XDi 160

SQR484F

حجم موتور (سیسی)

1597

1971

حداکثر توان خروجی
(اسب بخار)

128 اسببخار در 6000 دور
در دقیقه

139 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور خروجی
(دور بر دقیقه / نیوتن متر)

160 نیوتنمتر در 4600 دور
در دقیقه

182 نیوتن متر از دور 4300 تا 4500 در دقیقه

حداکثر سرعت

170 کیلومتر بر ساعت
(نمونه دستی) ـ 160 کیلومتر
(نمونه اتوماتیک)

165 کیلومتر بر ساعت
(نمونه اتوماتیک) و 175 کیلومتر بر ساعت (نمونه دستی)

وزن خالص

1270 کیلوگرم (نمونه دستی) و 1300 کیلوگرم (نمونه اتوماتیک)

1537 کیلوگرم (نمونه اتوماتیک) و 1459 کیلوکرم (نمونه دستی)

حجم صندوق بار (لیتر)

423

370

ظرفیت باک (لیتر)

47

55

قیمت
(بسته به آپشنها متفاوت است)

حدود 116 میلیون تومان

حدود 97 میلیون تومان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:جام جم

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا