اورانگوتان ها و گوریل ها می توانند از نظر اقتصادی تصمیمات منطقی بگیرند

به گزارش سیناپرس همدان، تیم کوچکی از محققان موسسه زیست شناسی دانشگاه نوشاتل در سوئیس دریافته اند که اورانگوتان ها و گوریل های اسیر می توانند از نظر اقتصادی تصمیمات منطقی بگیرند. پنه لوپه لاکومب، سارا بروکارد، کلاوس زوبربولر و کریستوف دال در مقاله خود که در مجله دسترسی آزاد PLOS ONE منتشر شده است، آزمایشاتی را که با اورانگوتان ها و گوریل ها در باغ وحش بازل سوئیس انجام داده اند، توصیف می کنند.

ثابت شده است که انسان ها بر اساس شواهد موجود تصمیمات منطقی می گیرند،  برای مثال، انتخاب یک اسکناس 100 دلاری به جای اسکناس 20 دلاری. اما از طرفی ما انسان ها همچنین به تصمیم گیری های غیرمنطقی معروف هستیم، مانند شرکت در شرط بندی با 5 دلار آخر موجودی خود، در حالی که قبلاً خیلی بیشتر ضرر در این رابطه ضرر کرده ایم. در این تلاش جدید، محققان به این فکر افتادند که آیا میمون‌ها توانایی‌های مشابهی دارند یا خیر. برای پی بردن به این موضوع، آنها آزمایش هایی را با اورانگوتان ها و گوریل ها طراحی و انجام دادند که در آن فنجان هایی را برای مخفی کردن خوراکی ها انتخاب کردند.

در آزمایش اول، به میمون‌ها دو فنجان نشان داده شد که یکی از آنها گزینه ایمن و دیگری گزینه خطرناکی بود. انتخاب گزینه ایمن به این معنی بود که همیشه یک پاداش و همیشه همان پاداش را دریافت کنید. انتخاب گزینه مخاطره آمیز به معنای دریافت پاداش یا عدم دریافت پاداش بود. اما وقتی پاداشی در آن بود، ارزش آن بالاتر از پاداش امن بود.

در آزمایش دوم، دوباره یک پاداش امن وجود داشت. اما این بار، پاداش پرخطرتر شامل انتخاب یکی از تعدادی از فنجان ها در مواردی بود که پاداش فقط زیر یکی از فنجان ها بود و مقدار پاداش متفاوت بود.در این آزمایش، هر دو نوع میمون تنها زمانی حاضر به انتخاب پرمخاطره بودند که می‌دانستند بازده آن بسیار بیشتر از انتخاب امن خواهد بود. و وقتی می دانستند که پاداش به اندازه مشخصی رسیده است، همیشه گزینه پرخطرتر را انتخاب می کردند، حتی با کاهش شانس آنها برای دریافت پاداش.

محققان پیشنهاد می‌کنند که رفتار میمون‌ها نشان می‌دهد که هر دوی این گونه ها می‌توانند از لحاظ اقتصادی تصمیم‌های منطقی بگیرند و همچنین اگر خطرات به اندازه کافی بالا برود، می‌توانند تصمیم‌های غیرمنطقی نیز داشته باشند.

منبع :phys.org

مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا