شیوع ویروس زیکا در شرق آسیا

به گزارش سیناپرس، گزارش های پزشکی حاکی از شیوع ویروس زیکا در شرق آسیا است. در شرایطی که طی سال های گذشته این بیماری در مناطق آمریکای جنوبی شایع بود، ابتلای افراد در شرق آسیا موجب نگران شدن مقامات بهداشتی شده است.

این عفونت ویروسی معمولاً زمانی منتقل می شود که پشه ای به نام Aedes Aegypti که حامل عفونت است، فردی را نیش بزند. به تازگی یک مورد عفونت زیکا در ایالت کارناتاکا در جنوب هندوستان شناسایی شده است.

وزیر بهداشت این ایالت روز سه ‌شنبه  گفت که آزمایش یک دختر پنج ساله از منطقه رایچر برای عفونت ویروس زیکا مثبت شده است و این اولین مورد تایید شده در کارناتاکا است. زمانی که سرم خونی این بیمارتحت آزمایش های بررسی تب دنگی و چیکونگونیا قرار گرفت، مشخص شد که با یک ویروس جدید سر و کار داریم که قبل از این مشاهده نشده بود. برخی از علائم رایج مرتبط با این عفونت ویروسی عبارتند از: تب، بثورات پوستی، سردرد، ورم ملتحمه و درد مفاصل.

گفتنی است، ویروس زیکا از خانواده ویروس های موسوم به فلاوی ویروس بوده توسط نوعی خاص از پشه به انسان منتقل می شود. بیماری ناشی از این ویروس در افراد بالغ با عنوان بیماری زیکا شناخته شده موجب بروز تب در فرد مبتلا شده و شباهت های زیادی با تب دنگی دارد.

این ویروس طی سال های گذشته و پیش از همه گیری ویروس کرونا، در مناطق حوزه دریای کارائیب به صورت اپیدمی درآمده بود. یکی از مهمترین عوارض این بیماری در زنان باردار مشاهده می شود که می تواند منجر به پدیده میکرو سفالی در نوزادان شود.

به گزارش سیناپرس، میکروسفالی یک اختلال رشد عصبی است که در آن سر  و مغز بیمار کوچک باقی می ماند . به اعتقاد پزشکان علل ژنتیکی مانندآنومالی‌های کروموزومی (سندرم داون) ، میکروسفالی وابسته به  X ، سندرم فریاد گربه، علل اکتسابی جنینی مانند سکته مغزی، توکسوپلاسموز ، سرخجه و سایتومگالوویروس، تماس با داروهایی مانند فنی توئین و الکل در دوران جنینی، تماس با یک تراتوژن از قبیل پرتو درمانی خصوصاً در هفته ۴ تا ۲۰ جنینی، سوء تغذیه، نارسایی جفت، دیابت حاملگی، هیپوتیروئیدیسم، فنیل کتونوریا می تواند این بیماری را ایجاد کند .

مترجم: مولود یوسفی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا