بدون نیاز به ورزش، تناسب اندام خود را اندازه گیری کنید

محققان کمبریج روشی را برای اندازه‌گیری تناسب اندام کلی بر روی دستگاه‌های پوشیدنی، و قوی‌تر از ساعت‌های هوشمند فعلی و مانیتورهای تناسب اندام، بدون نیاز به ورزش کردن ایجاد کرده‌اند.

به گزارش سیناپرس همدان، به طور معمول، آزمایش‌هایی برای اندازه‌گیری دقیق VO2max، یک اندازه‌گیری کلیدی تناسب اندام کلی و یک پیش‌بینی‌کننده مهم بیماری قلبی و خطر مرگ و میر، به تجهیزات آزمایشگاهی گران‌قیمت نیاز دارد و عمدتاً به استفاده برای ورزشکاران حرفه ای محدود می‌شود. روش جدید از یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی VO2max (ظرفیت بدن برای انجام کارهای هوازی) در طول فعالیت‌های روزمره، بدون نیاز به اطلاعات زمینه‌ای مانند اندازه‌گیری GPS استفاده می‌کند.

در مطالعه‌ای که تا کنون بزرگ‌ترین مطالعه در نوع خود است، محققان داده‌های فعالیت بیش از 11000 شرکت‌کننده در مطالعه فنلند را با استفاده از حسگرهای پوشیدنی جمع‌آوری کردند و زیرمجموعه‌ای از شرکت‌کنندگان هفت سال بعد دوباره آزمایش شدند. محققان از داده‌ها برای توسعه مدلی برای پیش‌بینی VO2max استفاده کردند، که سپس در مقابل گروه سومی که یک تست استاندارد ورزش مبتنی بر آزمایشگاه را انجام دادند، تأیید شد. این مدل در مقایسه با آزمایش‌های مبتنی بر آزمایشگاه، دقت بالایی را نشان داد و از سایر روش‌ها بهتر عمل کرد.

برخی از ساعت‌های هوشمند و مانیتورهای تناسب اندام در حال حاضر در بازار ادعا می‌کنند که تخمینی از VO2max ارائه می‌کنند، اما از آنجایی که الگوریتم‌هایی که این پیش‌بینی‌ها را تامین می‌کنند منتشر نشده‌اند و در هر زمانی ممکن است تغییر کنند مشخص نیست که آیا پیش‌بینی‌ها دقیق هستند یا اینکه یک رژیم ورزشی در طول زمان تأثیری بر VO2max فرد دارد یا خیر.

مدل توسعه‌یافته کمبریج قوی و شفاف است و تنها بر اساس داده‌های ضربان قلب و شتاب‌سنج، پیش‌بینی‌های دقیقی را ارائه می‌دهد. از آنجایی که این مدل همچنین می‌تواند تغییرات تناسب اندام را در طول زمان تشخیص دهد، می‌تواند در تخمین سطوح تناسب اندام برای کل جمعیت و شناسایی اثرات روندهای سبک زندگی نیز مفید باشد. نتایج در مجله npj Digital Medicine گزارش شده است.

اندازه گیری VO2max به عنوان “استاندارد طلایی” تست های تناسب اندام در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال، ورزشکاران حرفه ای، VO2max خود را با اندازه گیری میزان مصرف اکسیژن خود در حین تمرین تا حد خستگی، آزمایش می کنند. روش‌های دیگری برای اندازه‌گیری تناسب اندام در آزمایشگاه وجود دارد، مانند پاسخ ضربان قلب به تست‌های ورزشی، اما این روش‌ها به تجهیزاتی مانند تردمیل یا دوچرخه ثابت ورزشی نیاز دارند. علاوه بر این، ورزش شدید می تواند برای برخی افراد خطرآفرین باشد.

دکتر سورن بریج از واحد اپیدمیولوژی MRC کمبریج گفت: VO2max تنها اندازه گیری تناسب اندام نیست، اما برای استقامت بسیار مهم است و یک پیش بینی کننده قوی برای دیابت، بیماری قلبی و خطرات عوامل مرتبط با مرگ و میر است. با این حال، از آنجایی که بیشتر تست‌های VO2max بر روی افرادی انجام می‌شود که از تناسب اندام مناسبی برخوردارند، گرفتن اندازه‌گیری از افرادی که تناسب اندام ندارند و ممکن است در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی باشند، دشوار است.

دکتر دیمیتریس اسپاتیس از دپارتمان علوم و فناوری کامپیوتر کمبریج، گفت: ما می‌خواستیم بدانیم که آیا می‌توان VO2max را با استفاده از داده‌های یک دستگاه پوشیدنی به‌طور دقیق پیش‌بینی کرد تا نیازی به تست ورزش نباشد. سوال اصلی ما این بود که آیا دستگاه‌های پوشیدنی می‌توانند تناسب اندام را در طبیعت اندازه‌گیری کنند یا خیر. اکثر ابزارهای پوشیدنی معیارهایی مانند ضربان قلب، قدم‌ها یا زمان خواب را ارائه می‌کنند که نشانه‌هایی برای سلامتی هستند، اما مستقیماً با نتایج سلامتی مرتبط نیستند.

نویسنده ارشد پروفسور سیسیلیا ماسکولو از دپارتمان علوم و فناوری کامپیوتر گفت: ما نشان داده‌ایم که برای اندازه‌گیری واقعی تناسب اندام نیازی به آزمایش گران‌قیمت در آزمایشگاه ندارید، پوشیدنی‌های هوشمندی که ما هر روز استفاده می‌کنیم می‌توانند به همان اندازه قدرتمند باشند، اگر الگوریتم مناسبی در پشت خود داشته باشند. فیتنس کاردیو یک نشانگر سلامتی مهم است، اما تاکنون ابزاری برای اندازه گیری آن در مقیاس نداشتیم. این یافته‌ها می‌تواند پیامدهای مهمی برای سیاست‌های سلامت جمعیت داشته باشد، بنابراین ما می‌توانیم فراتر از شاخص‌های سلامت ضعیف‌تر مانند شاخص توده بدن (BMI) حرکت کنیم.

منبع: medicalxpress

مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا