کاهش جذب کربن توسط جنگل آمازون در سال های اخیر

 این مقدار از دو میلیارد تن دی اکسید کربن در دهه 90 میلادی به نصف مقدار جذب خود در این منطقه رسیده است و برای اولین بار است که مقدار کربن آزاد شده حاصل از سوخت های فسیلی در آمریکای لاتین از مقدار جذب کربن پیشی می گیرد.

این برداشت حاصل 30 سال تحقیق بر روی جنگل های انبوه آمریکایی جنوبی توسط 100 محقق از دانشگاه لیدز (University of Leeds) است که در مجله علوم (Nature) به چاپ رسیده است.

در دهه های گذشته از جنگل های آمازون به عنوان "مخزن کربن" یاد می شد به این دلیل که جذب کربن بیشتر از آزادسازی کربن بود و این رویداد کمکی برای کاهش تغییرات آب و هوایی در جهان بود ولی تجزیه و تحلیل های جدید نشان می دهد که بسیاری از درختان آمازون در حال مرگ هستند.

سرپرست گروه تحقیقاتی دکتر روئل برینن (Roel Brienen) در این زمینه می گوید: نرخ مرگ و میر درختان 30 درصد بیشتر از دهه 80 است که این مقدار تاثیر بسزایی بر روی مخزن کربن جهان گذاشته است.

افزایش مقدار کربن در جو که عنصر اصلی فتوسنتز به حساب می آید در ابتدا، رشد سریع درختان جنگل آمازون را به همراه دارد ولی در ادامه افزایش کربن عواقب غیر منتظره ای در پیش است. استاد اولیور فیلیپس (Oliver Phillips) از دیگر نویسندگان این مقاله افزود: افزایش رشد درختان و تحریک سیستم تغذیه درختان به معنای مرگ جوان در درختان است.

مطالعات نشان می دهد افزایش مرگ و میر درختان از خشکسالی سال 2005 شدت بیشتری گرفته است و خشکسالی باعث شد میلیون ها درخت آمازون از بین برود.

بسیاری از این 100 پژوهشگر سالیان سال است که در مناطق جنگلی آمازون مشغول تحقیق بر روی پروژه ای به نام RAINFOR هستند که کل تغییرات این جنگل ها را ثبت و بررسی می کند. بررسی مقدار جذب کربن از 6 میلیون کیلومتر مربع جنگل آمازون به وسیله تقسیم این مساحت به 321 ایستگاه جنگلی صورت گرفته است.

استاد فیلیپس در نهایت معتقد است تمام جهان حتی مناطق بکر نیز در حال تغییر هستند و این تحقیق تلنگری است که برای مقادیر اضافی کربن در جو فکری بیاندیشیم. تولید کمتر گاز های گلخانه ای به معنای ثبات بیشتر در وضعیت آب و هوای جهان ما است.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا