گزارش تصویری از آینده خودروهای شهری

این موضوع در کنار رشد و پیشرفت فناوری خودروهای شهری که عموما با سوخت های فسیلی حرکت می کنند سبب به وجود آمدن مشکلات متعددی در این حوزه شده است. آلودگی هوا، ترافیک و مشکلاتی از این دست هر یک در نوع خود معضلاتی جدی در زندگی شهری و به ویژه مدیریت کلان شهرها به وجود آورده و در این میان برخی طرح های ارائه شده برای حل این مشکلات می تواند در آینده چهره خیابان ها و حمل و نقل شهری را تا حد زیادی تغییر داده و از حجم ترافیک و آلودگی هوا بکاهد.

در ماه مارچ سال جاری میلادی ، مدیران شرکت های پیشرو در صنعت خودروسازی جهان در شهر برلین گرد هم آمده و نقشه آینده خودروهای کلاس شهری را ترسیم کردند. هدف اصلی و تمرکز ویژه این نشست ، بحث خودروهای شخصی و حمل و نقل شخصی بوده و طیف وسیعی از موارد از جمله طراحی خودروها، سوخت مصرفی و پارکینگ مورد نیاز این خودرو ها مورد توجه و مطالعه قرار گرفت.

در ماه مارچ سال جاری میلادی ، مدیران شرکت های پیشرو در صنعت خودروسازی جهان در شهر برلین گرد هم آمده و نقشه آینده خودروهای کلاس شهری را ترسیم کردند. هدف اصلی و تمرکز ویژه این نشست ، بحث خودروهای شخصی و حمل و نقل شخصی بوده و طیف وسیعی از موارد از جمله طراحی خودروها، سوخت مصرفی و پارکینگ مورد نیاز این خودرو ها مورد توجه و مطالعه قرار گرفت.

در این گزارش تصویری به برخی خودروهای مفهومی که مراحل تولید را پشت سر گذاشته و روانه خیابان ها شده اند و یا اینکه در حال طی کردن مراحل نهایی تولید هستند می پردازیم.

I-ROAD

خودروی سه چرخه جدید تویوتا که چندی است به طور رسمی وارد بازار جهانی شده و در حال حاضر در خیابان های توکیو تردد می کند. این خودرو دارای موتوری الکتریکی بوده و قادر است با سرعت پنجاه کیلومتر در ساعت حرکت کند. هدف اصلی تویوتا گسترش خدمات این خودرو و مهیا کردن امکان استفاده از آی رود در شهرهای مختلف آسیا و اروپا است.

SUZUKI Q

نخستین خودروی هوشمند شهری سوزوکی در سال 2011 میلادی طراحی شده است. عمده ترین تلاش انجام شده در طراحی سوزوکی کیو ، بالا بردن قدرت مانور حرکتی این خودرو در محیط شهری بوده و قسمت عقب این ماشین فضای مناسب برای نشستن دو کودک یا قرار دادن مقدار مناسبی بار و اثاثیه را دارد.

CHICAGO SKYLINE

در این میان برخی از طراحان خودرو، هدف اصلی خود را بخش ما بین حمل و نقل عمومی و حمل و نقل شخصی قرار داده و تلاش می کنند حلقه واسط این دو بخش باشند. شیکاگو اسکای لاین نمونه خوبی از این برنامه ریزی محسوب شده و البته این خودرو که می تواند به وسیله ریل ویژه ای به نقاط مختلف افقی و عمودی شهر دسترسی داشته باشد هنوز در حد یک طرح بوده و عملی نشده است.

TAXI PODS

دولت هندوستان به عنوان دومین کشور پر جمعیت جهان در حال اجرای پروژه ای مدرن به نام تاکسی پاد است که طی آن تاکسی هایی هوشمند و بدون راننده از مسیر های ویژه هوائی که مانند مونو ریل طراحی شده است ، اقدام به جا به جائی مسافران خواهد کرد. این طرح مشابه طرح مترینو پی آر تی در شهر اوکلند نیوزلند خواهد بود.

  PROJECT M

برخی شرکت نفتی خصوصی مانند شل در تلاشی هم راستا با رویکرد جهانی استفاده از انرژی های تجدید پذیر و خودروهای مبتنی بر این انرژی ها، وارد عرصه رقابت طراحی و ساخت نسل جدید خودروهای شهری شده اند. پروژه ام شرکت شل ، شامل خودرویی سه سیلند با ظرفیت موتور 660 سی سی است که به زودی روانه بازار خواهد شد، البته طراحی و شکل ظاهر این خودرو، اعتراضات زیادی را در بین کارشناسان به وجود آورده و بسیاری از صاحبنظران این حوزه، شکل ظاهری  خودروی فوق الذکر را زشت و شبیه یک جانور ناموزون توصیف کرده اند.

ELF POWER

این خودروی پدالی در حقیقت نوعی دوچرخه پیشرفته است که به باتری های خورشیدی نیز مجهز بوده و این سلول های خورشیدی و باتری موجود در خودرو می تواند نیروی لازم برای به حرکت در آوردن موتور الکتریکی  750 واتی طراحی شده در آن را تامین کند. راننده این خودرو می تواند تا هر جا که دوست داشت پدال زده و پس از آن اجازه دهد تا خودرو با نیروی موتور الکتریکی خود حرکت کند. این خودرو فاقد آلایندگی بوده و می تواند در محیط های شهری به خوبی پاسخگوی نیازهای راننده خود باشد.

 MIT CITY CAR

این ایده جسورانه می تواند معضل ترافیک و پیدا کردن محل پارک را تا حد زیادی حل کرده و فضای شهر ها را آرام کند. این خودرو قابلیت تغییر حجم داشته و در فضائی بسیار کوچک پارک می شود.

SCORPIO

این موتور سیکلت – خودرو، دارای طرحی بسیار فانتزی بوده و توسط طراح مشهور اروپائی ، جرود کواچویچ ارائه شده است. این خودرو بسیار سبک بوده و تنها ظرفیت جا به جائی یک سرنشین را دارد.

 

منبع: discovery

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا