شناسايي 12منطقه زمين‌گرمايي در آذربايجان‌غربي

به گزارش روابط عمومي معاونت علمي وفناوري رياست جمهوري، جواد نورعلي درباره استفاده از منابع انرژي زمين گرمايي در كشورمان افزود: از زمان شكل‌گيري ستاد انرژي هاي تجديد پذير تا كنون شاهد فعاليت‌ها و حمايت‌هاي بسيار زيادي در اين حوزه هستيم.
وي ادامه داد:در زمينه اكتشاف منابع زمين گرمايي ، دو پروژه در منطقه آذربايجان غربي و محلات به اتمام رسيده در منطقه آذربايجان غربي با اين مطالعات 12 منطقه مستقل اميد بخش شناسايي و اطلس منطقه تهيه شده است، در منطقه محلات نيز براي نخستين بار با كمك متخصصان داخلي مطالعات تكميلي زمين شناسي طراحي و اجرا شده است.
وي بيان كرد: انرژي زمين گرمايي در مقايسه با انرژي‌هاي فسيلي و حتي ساير انرژي‌هاي تجديد پذير مزايايي دارد، اين انرژي آلودگي كمتري نسبت به منابع انرژي فسيلي دارد همچنين در مقايسه با ساير انرژي‌هاي تجديدپذير همچون انرژي خورشيدي و باد،جريان انرژي،پيوسته و مداوم بوده و يك نيروگاه زمين گرمايي مي‌تواند انرژي مورد نياز را در تمام ساعات شبانه روز تامين كند.
وي بيان كرد: علاوه براين موارد در تمام كشورهايي كه نيروگاه زمين گرمايي دارند از اين انرژي به عنوان برق پايه همانند سدهاي آبي استفاده مي‌شود كه اين موضوع در انرژي باد و خورشيدي مصداق ندارد،بنابراين اگر منابع زمين گرمايي به خوبي شناسايي و بهره برداري شوند مي‌توان با ضريب ظرفيت بالايي از اين انرژي بدون مشكل استفاده كرد و البته مديريت مخزن را نيز بايد به درستي انجام داد.
اين محقق حوزه انرژي زمين گرمايي درباره پتانسيل كشورمان در حوزه انرژي زمين گرمايي گفت: خوشبختانه كشور ما پتانسيل خوبي در اين زمينه دارد اما در شناسايي و بهره برداري اين منابع در كشور كمبود اطلاعات وجود دارد، در حال حاضر نيروگاه زمين گرمايي مشكين شهربا ظرفيت 5 مگاوات درحال احداث است اما با توجه به پتانسيل خوبي كه در زمينه نيروي انساني و فناوري داريم براي كشور ما كافي نيست.
نورعلي با اشاره به اينكه بايد در گام نخست نقشه منابع زمين گرمايي كشور بايد به صورت دقيق تهيه شود افزود: در اين حوزه نخستين اقدام شناسايي درست و دقيق منابع زمين گرمايي كشور است تا بر اساس آن برنامه‌ريزي در مورد بهره برداري از اين منابع انجام شود.
وي ادامه داد: البته در سال 98 ميلادي فعاليتي در جهت تعيين منابع زمين گرمايي در كشور انجام و نقشه آن نيز تهيه شد اما بدون شك اين نقشه بايد به روزرساني شود.
وي بيان كرد: به عنوان نمونه در پروژه اي كه در پژوهشگاه نيرو با حمايت ستاد در جهت پتانسيل سنجي منطقه آذربايجان غربي انجام شد در منطقه‌اي بين ماكو و خوي كه درنقشه‌هاي قبلي داراي پتانسيل شناسايي شده بود، سه محدوده اميدبخش شناسايي شد.
وي اظهاركرد: در كشوري همچون ايسلند كه از نظرفناوري درحوزه زمين گرمايي پيشرو است براي شناسايي يك مخزن زمين گرمايي شش سال زمان صرف مي‌شود، اگر در كشور ما نيز برنامه‌ريزي به اين شكل وجود داشت از 20 سال گذشته تا كنون مي‌توانستيم دو يا سه مخزن را به خوبي شناسايي كنيم. ژوي بيان كرد: پس بايد قبول كرد كه اين روند در كشور ما كند پيش رفته است و اقبال عمومي كه نسبت به انرژي خورشيد و بادي وجود داشته در اين حوزه نيست و شايد يك دليل آن غير ملموس بودن انرژي زمين گرمايي به دليل زير زمين بودن مخزن آن باشد.

*** بيش از 200 منطقه زمين گرمايي در كشور وجود دارد
مدير پروژه‌هاي انرژي زمين گرمايي در گروه انرژي‌هاي تجديد پذير پژوهشگاه نيرو گفت: پيش بيني مي‌شود كه بالاي 200 منطقه زمين گرمايي در كشور ما وجود دارد اما به صورت مدون و دقيق در دسترس نيست بنابراين بايد در اين حوزه سريع حركت كنيم تا عقب ماندگي‌هاي گذشته را جبران كنيم تا حداقل از كشورهاي منطقه در اين حوزه عقب نمانيم، كشور تركيه در استفاده از منابع زمين گرمايي پيش رو است همچنين عربستان هم كه همانند ايران داراي ذخاير نفتي است اما به فكر استفاده از اين انرژي هستند و در حال تهيه اطلس زمين گرمايي كشورشان هستند.

***منطقه ورتون اصفهان داراي منابع زمين گرمايي 
وي بيان كرد: همچنين پروژه ديگري در منطقه سلماس در حال انجام است تا مطالعات تكميلي زمين شناسي در اين منطقه در راستاي شناسايي منابع زمين گرمايي منطقه انجام شود كه اين مطالعات نيز همه با كمك متخصصان داخلي و دانشگاه‌ها انجام مي‌شود، پروژه ديگري نيز به زودي با حمايت ستاد در منطقه ورتون اصفهان آغاز مي‌شود كه در اين منطقه پتانسيل خوبي شناسايي شده و پيش بيني مي‌شود منطقه‌اي همانند سرعين را در اين منطقه ايجاد كنيم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا