فرهنگ و مذهب دو عنصر مهم در تعیین رفتار انسان در قبال طبیعت هستند

استر لاروش روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به برگزاری همایش بین المللی محیط زیست، دین و فرهنگ در 4 و 5 اردیبهشت در تهران افزود: سال گذشته جامعه بین المللی برنامه عمل با عنوان توسعه پایدار را تا سال 2030 تصویب كرد كه از اهداف آن از بین بردن فقر و دستیابی به صلح و حفاظت از كره زمین است.

وی اظهار كرد: برای دستیابی به این اهداف توسعه پایدار باید رویكرد خود را در زمینه چگونگی مصرف تغییر دهیم، و همچنین رفتار ما در خصوص مسوولیت هایی كه نسبت به همدیگر و كره زمین داریم، باید تغییر كند.
وی تاكید كرد: در این میان فرهنگ و مذهب دو عنصر بسیار مهم در این خصوص هستند، زیرا تعیین كننده چگونگی رفتار ما هستند. بر این اساس همایش بین المللی محیط زیست، دین و فرهنگ شكل گرفت و هدف آن این است كه به ما نشان دهد چگونه می توانیم از فرهنگ و مذهب برای تغییر رفتار خود به منظور رسیدن به توسعه پایدار استفاده كنیم.
لاروش گفت: این همایش طیف متنوعی از میهمانان را از كشورها، ادیان، ابعاد جغرافیایی، فرهنگ و مذهب مختلف دارد و رهبران مذهبی، نمایندگان آژانس های مختلف سازمان ملل، اساتید دانشگاه، دانشمندان و پژوهشگران در آن حضور دارند.
وی افزود: رهبران مذهبی از ادیان و مذاهب مختلف مسیحی، بودایی، شیعه، سنی ، یهودی و زرتشتی حضور دارند، همچنین نمایندگانی از كشورهای آفریقای جنوبی، اوگاندا، كنیا، امریكا، كانادا، فنلاند، تركیه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، تایلند، اندونزی ، فیلیپن و هند در همایش خواهند بود.
مدیر دفتر منطقه ای یونسكو در ایران با اشاره به نقش برگزاری چنین همایش هایی در ارتقای سطح فرهنگ محیط زیستی جوامع گفت: ما معتقدیم در هر فرهنگ و مذهب، اصولی وجود دارد كه در مورد حمایت از كره زمین، حفظ محیط زیست و احترام بین بشریت صحبت می كند.
وی اظهار كرد: در تمامی فرهنگ ها و ادیان در این خصوص كه همه ما انسان ها با هم برابر هستیم، عدالت بین ما وجود دارد و در برابر خدا یكسان هستیم، سفارش شده است، در واقع این اصول مشترك مبنا و پایگاهی برای صحبت مشترك ما انسان ها است.
لاروش تاكید كرد: ما معتقدیم با درگیر كردن رهبران مذهبی، دینی و علمای مختلف می توانیم به یك نقطه و فهم مشترك برسیم كه بعد از آن بتوانیم بر پایه آن حفاظت از محیط زیست را ترویج دهیم.
وی درباره رفتار محیط زیستی مردم ایران گفت: فرهنگ فارسی یا ایرانی فرهنگ بسیار گسترده ای است كه پشتوانه چندین هزار ساله دارد و آنچه در این دو سال اقامت خود در ایران مشاهده كردم، این است كه مردم ایران برای محیط زیست، میراث فرهنگی و قابلیت هایی كه در كشورشان وجود دارد، دل می سوزانند.
مدیر دفتر منطقه ای یونسكو در ایران تاكید كرد: اما به این مساله هم باید توجه كنیم كه ایران یكی از كشورهای منطقه است كه با چالش های محیط زیستی زیادی مانند كم آبی، خشكسالی، تهدیدات تنوع زیستی و خطرات طبیعی مانند زلزله مواجه است.
وی ادامه داد: من فكر می كنم می شود از فرهنگ و تعصبی كه ایرانیان نسبت به كشورشان دارند، برای رسیدن به توسعه پایدار و اینكه هر كدام از افراد چه وظیفه ای نسبت به این چالش ها داریم، استفاده كرد.
لاروش گفت: در بسیاری از موارد، این تفكر وجود دارد كه دولت باید به این مشكلات بپردازد و دغدغه مردم نیست در حالی كه باید به این نقطه برسیم كه هر كدام از ما شخصا مسوول هستیم و همه باید در كنار هم به این موضوعات بپردازیم.
وی افزود: سمن ها و تشكل های مردمی زیادی در ایران هستند كه موضوعات محیط زیستی را هدف قرار داده اند و در راستای حفاظت از آن فعالیت می كنند، من در مراسم روز درختكاری شركت كردم و این روحیه همگرایی را در مردم ایران دیدم كه دوست داشتند درخت بكارند.
لاروش با اشاره به نقش همایش بین المللی محیط زیست، دین و فرهنگ در اشاعه فرهنگ محیط زیستی گفت: در ماه می 2005 همایشی با عنوان ' فرهنگ ، صلح و محیط زیست ' در تهران برگزار شد و امیدواریم همایش پیش رو نیز فرصتی را فراهم كند تا عملكرد 10 سال گذشته در این خصوص را ارزیابی كنیم و این كه چه كارهایی انجام داده ایم و قرار است چه كارهایی انجام دهیم.
وی با اشاره به اینكه قرار است رییس جمهوری نیز در مراسم افتتاحیه همایش حضور داشته باشد، گفت: این همایش با همكاری سازمان حفاظت محیط زیست ، یونسكو و برنامه محیط زیست سازمان ملل ( یونپ) در 5 هدف اصلی توسعه پایدار شامل مردم، كره زمین، صلح، همكاری و كامیابی در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار می شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا