افزایش غذا و درآمد بیشتر به شرط دو برابر شدن جمعیت ماهیان جهان

بالغ بر 3 میلیارد نفر از مردم جهان به غذاهای دریایی بعنوان منبع اصلی پروتئین وابسته هستند و حدود 260 میلیون نفر نیز در بخش‌های مرتبط با شیلات مشغول بکار هستند که بخش زیادی از این افراد در کشورهای درحال توسعه زندگی می‌کنند.

بهبود وضعیت صید ماهی به افزایش قابل توجه غذاهای دریایی منجر شده و یک منبع غذایی مطمئن برای تغذیه جمعیت رو به رشد جهان ایجاد می‌شود.

بهبود وضعیت صید ماهی به افزایش قابل توجه غذاهای دریایی منجر شده و یک منبع غذایی مطمئن برای تغذیه جمعیت رو به رشد جهان ایجاد می‌شود.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا، دانشگاه واشنگتن و صندوق دفاع از محیط زیست، مطالعه مشترکی را درخصوص جمعیت ماهیان جهان (و تأثیر آن بر افزایش غذا و درآمد ماهیگیران) انجام دادند.

این مطالعه و نتایج آن با استفاده از یک پایگاه داده عظیم متشکل از 4713 مرکز صید که 78 درصد صید ماهیان اقیانوس را در اختیار دارند، بدست آمد.

با ارتقاء و بهبود شیوه‌های ماهیگیری، جمعیت ماهیان جهان می‌تواند تا سال 2050 دو برابر شود. درصورتیکه اصلاحات از هم اکنون اجرا شوند، درصد ماهیگیری اصولی و سالم در جهان تنها در مدت 10 سال میتواند از 47 درصد کنونی به 77 درصد افزایش پیدا کند.

علاوه بر احیای جمعیت ماهیان اقیانوس و ارتقاء امنیت غذایی، تأثیر پیشبینی شده این اصلاحات به معنای افزایش 204 درصدی سود ماهیگیران تا سال 2050 خواهد بود.  

این نتایج نشان می‌دهند، اصلاحات نهادی مانند اجرای حقوق ماهیگیری امن، محدودیت‌های صید مبتنی بر علم در قبال اعطای سهم صید از یک منطقه ماهیگیری سنتی، با نتایج مثبتی همراه بوده و اثرات مهمی در مناطقی مانند استرالیا، بلیز (آمریکای مرکزی)، شیلی، دانمارک، نامیبیا و ایالات متحده برجای می‌گذارند.

نتایج این مطالعه در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد.

 

منبع: eurekalert

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا