حفظ طولانی‌مدت مغز منجمد شده‌ یک پستاندار

محققانی که توانستند بعد از منجمد کردن مغز یک پستاندار به روش برودتی دوباره آن را به زندگی برگردانند. به خاطر تلاششان جایزه‌ای را دریافت کردند. این کار آن‌ها پیشرفتی در زمینه‌ی علم نوظهور حفظ طولانی‌مدت مغز است.

شرکت تحقیقیِ پزشکی قرن بیست و یکم که مجری این طرح بوده حالا مشتریانی را جذب کرده است که به ایده‌ی حفظ بدن با روش منجمد کردن برودتی علاقه‌مند هستند.

بنیاد حفظ مغز که این جایزه را به آن‌ها اهدا کرده است، اعلام کرده است که این اولین تلاش «تقریباً موفقیت‌آمیز برای حفظ طولانی‌مدت ساختار مغز پستانداران است.» این کار همچنین نشان داده است که سیناپس‌های درون مغز را می‌توان حفظ کرد و این بدان معنی است که بعد از مرگ اهداکننده، در آینده می‌تواند آن‌ها را بازیافت کرده و یا در رایانه بارگذاری کرد.

برودت‌شناسی و مزایای احتمالی آن هنوز بیشتر از اینکه بر واقعیت استوار باشد، موضوعی تقریباً علمی تخیلی است؛ اما ما در چند سال گذشته به پیشرفت‌های قابل‌توجهی در این زمینه دست پیداکرده‌ایم. درحالی‌که گروه‌هایی مانند بنیاد اضافه کردن طول عمر الکور از برودت‌شناسی به‌عنوان راهی برای منجمد کردن فردی به‌منظور بازگرداندن وی به زندگی در آینده یاد می‌کند، هنوز هیچ‌کس نتوانسته راهی را برای انجام دادن این کار پیدا کند.

روش‌های حفظ برودتیِ فعلی ابتدا مغز را خشک می‌کنند که این کار باعث آسیب رساندن به آن شده و امکان احیای موقفت آمیز آن را کم می‌کند؛ اما روشِ پزشکی قرن بیست و یکم کمی متفاوت است. آن‌ها از ترکیبی از منجمد کردن و حفظ شیمیایی برای جلوگیری از خشک شدن استفاده می‌کنند، اما میزان مواد شیمیایی استفاده‌شده آن‌قدر نیست که باعث ایجاد پوسیدگی‌های دیگری شود.

رئیس بنیاد حفظ مغز، دکتر کنیس هیوورس در بیانیه‌ای که در وب‌سایت این بنیاد منتشر شد گفت: «تمام نورون‌ها و سیناپس‌ها به شکل زیبایی در سراسر مغز حفظ‌شده‌اند. این کاری بسیار شگفت‌انگیز است چون من حالا این مغز منجمد شده را در دستان خود گرفته‌ام.»

بااینکه که تاکنون پزشکی قرن بیست و یکم صحت این روش را فقط برای پستانداران کوچک اثبات کرده است، اما این شرکت قصد دارد نشان دهد که این روش برای پستانداران بزرگ‌تر هم قابل‌اجرا است. بنیاد حفظ مغزمسابقه‌ی مشابهی را برای پستانداران بزرگ‌تر هم برگزار خواهد کرد. این شرکت گفته است آن‌ها شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد این ایده برای پستانداران بزرگ‌تر هم به همان اندازه مؤثر است.

منبع:فردانما

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا