نمایش صادرات کشورهای مختلف در یک نقشه

این گزارش نشان می‌دهد چه کشورهایی در دنیا به کالاها به عنوان منبع اصلی درآمد خارجی متکی هستند.

نقشه مزبور تعداد الگوهای جهانی به ویژه اهمیت صادرات نفت برای بسیاری از اقتصادها را برجسته می‌کند. در این نقشه آبی تیره نشان دهنده کشورهایی است که صادرات نفت برای آن‌ها بیشترین اهمیت را دارد و نقشه موردبحث اهمیت نفت نه فقط در خاورمیانه بلکه در آسیا، افریقا و امریکای جنوبی را نشان می‌دهد.

سایر کالاها از جمله فلزات و مواد معدنی ارزشمند نیز نقش مهمی را در اقتصاد جهانی ایفا می‌کنند. در سراسر آسیا و افریقا، تعداد زیادی از کشورها که به رنگ قرمز و نارنجی رنگ‌آمیزی شده‌اند، به طلا، آهن و زغال‌سنگ به عنوان اصلی ترین منابع صادرات متکی هستند و در این میان، بزرگ‌ترین صادرات هند سنگ‌های قیمتی است. 

در مقایسه، صادرات اروپایی‌ها بر ماشین آلات و حمل و نقل متمرکز شده و صنایع الکترونیک بر صادرات هر دوی کشورهای چین و ایالات متحده سایه انداخته است؛ این در حالی است که مواد غذایی و نوشیدنی و همچنین الیاف نقش اصلی صادرات را در تعدادی از کشورها بازی می‌کنند.

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، از زمان بحران مالی سال 2008 اقتصاد دنیا کندشدن مهمی را تجربه کرده و در این بین، نقش سیستم سرمایه‌گذاری جهانی برای شکوفایی رشد اقتصادی و رویارویی با چالش‌های جهانی، کلیدی است.

درک تصویری ملی و بین‌المللی برای اطمینان‌یافتن از کارآیی چنین سیستمی ضروری است و موقعیت صادرات جهانی نه تنها بخشی از توسعه درک و ارتقای کارآیی سیستم سرمایه‌گذاری بلکه همچنین درک خطرات پیش روی کشورهای سراسر دنیاست.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا