جستجوی هوش فرازمینی در آستانه تعطیلی است

از دهه 60 میلادی جستجوی مدرن برای هوش فرازمینی یا SETI در قالب آزمایشاتی جدی توسط فرانک دریک، اخترشناس سرشناس آغاز شد. حالا که حدود 50 سال از آن دوران می گذرد این نگرش همچنان دنبال می شود. وی در سال 1974 پیام تاریخی "Arecibo Message" را راهی فضای بیکران کرد، نخستین پیام بین ستاره ای که از طریق امواج رادیویی از زمین به فضا ارسال شد با این امید که شاید در گوشه ای از عالم تمدن احتمالی فرازمینی به آن گوش دهد.

این دانشمند که از وی به عنوان پدر SETI یاد می شود در گفتگوی اختصاصی با Space.com به تشریح آخرین وضعیت این پروژه پرداخته است.

در حال حاضر چه نگرشی را در پروژه SETI دنبال می کنید؟

وضعیت SETI چندان مناسب نیست. مشکل ما کمبود بودجه است. درحالی که ناسا از موضوع مهمی همچون "آیا ما تنها هستیم؟" صحبت می کند، اما پولی برای تحقق آن پرداخت نمی کند. در حقیقت در این بخش از پروژه نقصان بزرگی وجود دارد. ما در لبه پرتگاه قرار داریم. در کل اتفاقات بدی در افق های کاری این پروژه در حال روی دادن است.

و آنها چه چیزهایی هستند؟

ما این روزها با دو ابزار مهم سر و کار داریم: تلسکوپ Arecibo و تلسکوپ Green Bank. این دو بزرگترین تلسکوپ های رادیویی جهان هستند و البته هر دوی آنها در معرض خطر جدی قرار دارند. درحقیقت فاصله چندانی تا تعطیلی آنها نداریم و اگر شرایط به همین ترتیب ادامه یابد از کار خواهند افتاد. هر دوی این تلسکوپ ها زیر نظر بنیاد ملی علوم آمریکا اداره می شود و آنهایی که فعالیت روزانه آنها هدایت می کنند از کاهش قابل توجه بودجه مورد نیاز دچار ناامیدی شده اند. حالا تنها راه تعطیلی پروژه جستجوی مدرن برای هوش فرازمینی است یا یافتن منابع مالی جدید. از این رو بپذیرید که با سخت ترین شرایط SETI همراه هستیم.

درصورت تعطیلی این تلسکوپ ها چه اتفاقی روی خواهد داد؟

در آن صورت کاری جز نشستن در خانه و تماشای فیلم های علمی و تخیلی نداریم!

و این وضعیت احتمالی چه عواقب بین المللی خواهد داشت؟

این مشکل ابعاد بین المللی نیز دارد زیرا تمامی کشورهایی که در این پروژه سهمی دارند خود دچار مشکلات اقتصادی هستند. درحال حاضر در چین و روسیه تلاش هایی در زمینه توسعه پروژه SETI در جریان است که روند حرکتی مناسبی ندارند.

اصولا چرا SETI پروژه ای سرزنده نیست درحالی که در دل آن آشکارسازی جذابی نهفته است؟

خودتان قضاوت کنید. آشکارسازی ناشناخته های عالم مهمترین محرک برای پروژه SETI به شمار می آید با این حال تاکنون نتیجه ای به دست نیامده است و البته ما به کارمان ادامه می دهیم.

تاکنون چیزی از پروژه SETI به دست نیاورده اید و این درحالی است که مردم از شما انتظار دارند. چطور این دو وضعیت را همزمان در نظر می گیرید؟

مردم همیشه به ما می گویند که سالها زمان صرف یافتن چیزی در فضا کرده اید و تاکنون هزاران ستاره را مورد بررسی قرار داده اید اما چیزی پیدا نکرده اید. چرا این کار را کنار نمی گذارید؟ برای آنها پاسخ خوبی دارم. درحقیقت یک معادله داریم. بازه زمانی منطقی تمدن ها چیزی درحدود 10 هزار سال است که حقیقتا فراتر از مدت زمانی است که از گذشته مان در اختیار داریم. برآورد ما این است که در هر 10 میلیون ستاره تنها احتمال ردیابی یک سیگنال وجود دارد. این یک رقم واقعی است و به معنای آن است که اگر بخواهیم شانس خوبی برای موفقیت داشته باشیم باید حداقل یک میلیون ستاره را مورد بررسی قرار دهیم که البته این کار در 10 دقیقه امکان پذیر نیست. پس باید گفت هنوز در ابتدای کار هستیم.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا