رتبه پنجم ایران در شاخص شدت تحقیق و توسعه در منطقه

مهدی پاکزاد ،عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور که با همکاری مصطفی کاظمی و احسان احتشام نژاد موفق به چاپ کتابی با عنوان تحلیل اعتبارات پژوهش، فناوری و نوآوری کشور شده اند، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فرهنگ (سیناپرس)،اظهارکرد: شاخص درصدي از توليد ناخالص داخلي كه صرف تحقيق و توسعه مي‌شود که به آن، شاخص "شدت تحقيق و توسعه" نیز گفته می­شود، به عنوان سنجه­ای برای سنجش میزان سرمایه­گذاری کشورها در تحقیق و توسعه، مورد قبول اكثريت صاحبنظران و سازمان‌هاي بين‌المللي فعال در حوزۀ سیاست­گذاری علم و فنّاوری است.

دکتر پاکزاد در این خصوص افزود: در ارتباط با محاسبه شاخص شدت R&D باید دو نکته توجه شود که اولاً مجموع سرمایه گذاری بخش دولتی و غیر دولتی باید مدنظر باشد و ثانیا میزان هزینه کرد واقعی و نه اعتبارات مصوب مبنای محاسبه قرار گیرد.

با توجه به اینکه در حال حاضر اطلاعات دقیقی از میزان سرمایه گذاری بخش غیر دولتی در پژوهش و فناوری کشور وجود ندارد و همچنین میزان تخصیص اعتبارات مصوب شفاف نیست لذا شاخص شدت R&D تنها بر مبنای اعتبارات مصوب دولتی محاسبه شده است.

وضعیت نامناسب سرمایه گذاری کشور در پژوهش، فناوری و نوآوری نسبت به انتهای برنامه چهارم

وی تصریح کرد: بر این اساس شاخص شدت R&D طی سال های اجرای برنامه پنجم همواره روند کاهشی داشته است و از 71 صدم درصد در سال 1390 به 58 صدم درصد در لایحه بودجه پیشنهادی کاهش یافته است. بنابراین بررسی روند 5 سال این شاخص در طی برنامه پنجم توسعه به وضوح نشان می­دهدکه نه تنها سیاست­های کلی و حکم مرتبط در برنامه پنجم توسعه محقق نشده است بلکه بین عملکرد برنامه و اهداف آن شکاف و فاصله بسیار عمیقی وجود دارد و وضعیت سرمایه گذاری کشور در پژوهش، فناوری و نوآوری نسبت به انتهای برنامه چهارم نیز نامناسب تر شده است.

نمودار 14: روند تغییرات اعتبارات پژوهش، فنّاوری و نوآوری در قوانین بودجه به تولید ناخالص داخلی طی برنامه پنجم توسعه (1394-1390)

 

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با بیان اینکه براساس سند چشم­انداز، ایران در افق 1404 هجری شمسی دارای جایگاه اول اقتصادی، علمی و فنّاوری در سطح منطقه خواهد بود، گفت: با توجه به اینکه شدت R&D یکی از شاخص­های مهمی است که بیانگر سطح سرمایه­گذاری کشورها در علم و فنّاوری است، لذا سطح بالای این شاخص به عنوان شاخص توانمندساز در تعامل با سایر عوامل و متغیرها می­تواند زمینه و شرایط تحقق اهداف چشم­انداز را مهیا نماید.

دکتر پاکزاد در ادامه افزود: بررسی میزان سرمایه­گذاری کشورهای منطقه در تحقیق و توسعه نشان می­دهد که وضعیت شاخص شدت R&D ایران در منطقه با روند کاهشی مواجه بوده است و از لحاظ این شاخص، ایران بعد از رژیم اشغالگر قدس و کشورهای قطر، ترکیه و پاکستان در جایگاه پنجم منطقه قرار دارد که این جایگاه تفاوت فاحشی با اهداف چشم­انداز بیست ساله کشور دارد. با ادامه وضعیت و روند موجود امکان­پذیری تحقق اهداف چشم­انداز با ابهامات جدی روبه­رو است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پایان اجرای برنامه پنجم توسعه، یک دهه از زمان اجرای سند چشم­انداز بیست ساله کشور می­گذرد و تنها یک دهه باقی خواهد ماند تا بتوان در راستای تحقق اهداف مندرج در افق چشم­انداز برنامه­ریزی و اقدام نمود. بنابراین هر چند بهبود این شاخص به عنوان هدف نهایی نمی­تواند مد نظر باشد، ولی با توجه به ماهیت توانمندسازی آن و تاثیرگذاری بر روی عوامل توسعه دهندۀ علم و فنّاوری، لازم است با شناسایی موانع اقتصادی، علمی و فناورانه از یک سو راهبردها، برنامه­ها و اقدامات مناسب جهت افزایش سرمایه­گذاری بخش غیر دولتی در پژوهش و فنّاوری ، و از سوی دیگر افزایش ظرفیت جذب منابع مالی در مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و صنعتی تدوین و اجرایی شود.

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا