دستیابی محققان پژوهشگاه شیمی به فناوری تولید ماده دارویی تصویربرداری‌های آندوسکوپی

دکتر محمدرضا امیدخواه، رییس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام این خبر، تولید محصولات کاربردی و در جهت رفع نیازهای کشور را رویکرد این پژوهشگاه در اجرای پروژه‎های تحقیقاتی دانست و گفت: در سال گذشته از 43 طرح اجرایی شده، 35 مورد دارای درجات بالای فناوری نزدیک به تولید فناوری بوده است.

وی با تاکید بر این که بدنه اصلی پژوهشگاه‌ها، اعضای هیات علمی آنها هستند افزود: یکی از مشکلات پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی، عدم تعادل میان تعداد اعضای هیات علمی شیمی و مهندسی شیمی است؛ به گونه‌ای که تعداد اعضای علمی متخصص در حوزه مهندسی شیمی بسیار کمتر از اعضای هیات علمی متخصص در حوزه شیمی است.

وی با تاکید بر ضرورت توازن میان تعداد اعضای هیات علمی این دو گروه علمی، اظهار کرد: در راستای تقویت بخش مهندسی شیمی این پژوهشگاه در سال گذشته اقدام به جذب چهار نفر به عنوان عضو هیات علمی در زمینه مهندسی شیمی کردیم.

امیدخواه، بر ضرورت تبدیل یافته‌های پژوهشی به فناوری و رفع مشکلات بخش صنعت تاکید کرد و یادآور شد: بر این اساس سعی شد تا پروژه‌هایی که در این پژوهشگاه اجرایی می‌شود؛ به سمت کاربردی شدن و تولید محصول هدایت شوند که برای این منظور نحوه اعطای گرنت‌های پژوهشی را تغییر دادیم.

رییس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی اضافه کرد: تغییرات ایجاد شده باعث شد تا ضایعات مواد ، کاهش یافته و استفاده از تجهیزات و سیستم‌های آزمایشگاهی بهینه‌سازی شود ضمن آن که این تغییرات منجر به افزایش سرعت اجرای پروژه‌های تحقیقاتی شده است.

وی به بخشی از موفقیت‌های این پژوهشگاه بعد از اجرای این تغییرات اشاره کرد و گفت: بر این اساس محققان این پژوهشگاه موفق به تولید ماده دارویی سولفات باریم شدیم.

امیدخواه سولفات باریم را ماده دارویی مورد استفاده در تصویربرداری‌های آندوسکوپی معرفی و اظهار کرد: این ماده تا پیش از این از خارج وارد می‌شد.

وی تولید تجهیزات آزمایشگاهی و اندازه‌گیری را از دیگر موفقیت‌های این پژوهشگاه ذکر کرد و افزود: در سال گذشته 43 طرح تحقیقاتی اجرایی کردیم که بر اساس اعلام وزارت علوم 35 طرح از این تعداد دارای درجات فناوری (TRL) نزدیک به تولید فناوری هستند.

به گفته رییس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی این طرح‌ها دارای TRL شش و هفت ،درجاتی نزدیک به تولید فناوری هستند.

وی با اشاره به بوجه‌های اندک اختصاص داده شده به پژوهشگاه‌ها یادآور شد: بودجه‌های پژوهشگاه‌ها به گونه‌ای دیده شده است که تقریبا 95 درصد آن صرف هزینه‌های پرسنلی می‌شود.

امیدخواه با ابراز تاسف از این این که تنها چهار تا پنج درصد از کل بودجه پژوهشگاه‌ها به امر پژوهش اختصاص می‌یابد، ادامه داد: با تلاش و صرف جویی‌هایی که در سال گذشته داشتیم، موفق شدیم که 14 درصد از بودجه پژوهشگاه را صرف فعالیت‌های پژوهشی کنیم.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا