ابتکار:ایران در تمام مراحل مذاکرات پاریس حضوری فعال داشت

معصومه ابتکار روز سه شنبه در نشست خبری افزود: متاسفانه تعداد محدودی از رسانه ها و افراد در زمینه حضور ایران در نشست پاریس اظهار نظر کردند که اشتباه بود، زیرا حضور ایران بسیار تاثیرگذار اعلام شد.
وی ادامه داد: ایران در تمام نشست های مقدماتی اجلاس پاریس حضور داشت و هیاتی متشکل از نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت امور خارجه، نفت، نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد و انرژی اتمی حضور داشتند.
ابتکار تاکید کرد: یک ساعت قبل از توافق نهایی اجلاس پاریس، لورانس فابیوس که ریاست اجلاس را برعهده داشت در تماسی تلفنی با من مذاکره کرد که این نشان دهنده تاثیرگذاری ایران در این توافق است بنابراین فکر می کنم برخی در اظهارنظرهای خود مرتکب اشتباه شده اند.
معاون رییس جمهوری ادامه داد: بحث دیپلماسی محیط زیست برای ما بسیار اهمیت دارد، زیرا تاثیرگذاری آن در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و کشاورزی بسیار گسترده است.
وی گفت: 195 کشور در اجلاس تغییرات آب و هوایی پاریس حضور داشتند که اتفاق بسیار مهمی برای تمام کشورهای دنیا و آینده بشریت بود.
وی تاکید کرد: در جهانی که حجم بیشتری از اخبار از جنس جنگ، ترور و خونریزی است توافق پاریس پیامی انسان دوستانه و بسیار متفاوت بود و برای لحظاتی مایه شادی جامعه بشری شد.
ابتکار ادامه داد: قطعا سندی که در این نشست نهایی شد بدون نقص نیست زیرا تنوع موضوعات در این نشست بسیار زیاد بود و تلاش می شد دیدگاه تمام کشورهای شرکت کننده در آن لحاظ شود.
ابتکار گفت: ایران از حدود دو سال پیش برای حضور در این اجلاس فعالیت های خود را آغاز کرد و بر این اساس با سازمان ها و نهادهای مرتبط با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای جلسات متعددی برگزار کرد.بر این اساس در این نشست از منافع ملی کشور به خوبی دفاع کردیم.
معاون رییس جمهوری با اشاره به انجام یک سری اقدامات ملی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای گفت: از ابتدای دولت یازدهم بحث اصلاح الگوی مصرف سوخت توجه به انتشار گازهای گلخانه ای در دستور اسناد بالادستی قرار گرفت و در سیاست های ابلاغی توسط مقام معظم رهبری نیز به موضوع تغییر اقلیم و ضرورت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به صراحت تاکید شده است.
وی ادامه داد: همچنین برنامه اقتصاد کم کربن به عنوان پیوست برنامه ششم در دولت به تصویب رسید و تمام سازمان ها برنامه های خود در این زمینه را ارایه کردند.
وی تاکید کرد: در توافق پاریس قرار شد تمام فعالیت های کشورها در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مشترک اما متمایز باشد و کشورها چه توسعه یافته و چه در حال توسعه برنامه های مشارکتی خود را ارایه دهند.
ابتکار گفت: ما در این زمینه جلسات متعددی داشتیم که بر این اساس مدلی از سازگاری ملی تدوین شد و در نهایت به یک برنامه مشارکت ملی رسیدیم که آن را در اجلاس پاریس ارایه کردیم.
ابتکار گفت: نشست یک روزه ای در حد مقامات عالی در حاشیه این نشست برگزار شد که قرار بود دکتر روحانی در آن حضور یابد که به علت حملات تروریستی در پاریس به تعویق افتاد، بنابراین من به عنوان نماینده رییس جمهوری ایران در این نشست شرکت کردم که 145 رییس جمهور و نخست وزیر در آن حضور داشتند که در حاشیه آن با 23 کشور در زمینه های مختلف محیط زیستی مذاکرات دو جانبه داشتیم.
ابتکار گفت: با رییس جمهور افغانستان در مورد هامون، رییس جمهور عراق در مورد گرد و غبار، رییس جمهور ارمنستان در خصوص پارک مشترک مرزی و رودخانه ارس، نخست وزیر نروژ، صدر اعظم آلمان و رییس جمهور لیتوانی دیدار و مذاکره داشتیم.
ابتکار گفت:کاهش انتشار گازهای ناشی از فلرهای گازی در استان های جنوبی کشور موضوعی است که در برنامه ششم توسعه با جدیت دیده شده که این مساله در سند پاریس نیز دیده شده است.
وی افزود: در برنامه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ایران کاهش 4 درصدی انتشار و در صورت برداشته شدن کامل تحریم ها کاهش 8 درصدی را پیشنهاد داده است که درکنار آن حفاظت از منابع آبی، جلوگیری از خشک شدن تالاب ها ، مدیریت مراتع، جنگل و مقابله با گرد و غبار نیز جزو پیشنهادات ایران بود که به نوعی در این سند جهانی آمده است.
ابتکار تاکید کرد: آن چیزی که در این اجلاس اعلام شد به عنوان مشارکت داوطلبانه بود که به شکل برنامه ای برای کشورها انتشار خواهد یافت، همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه ای نفع زیادی برای اقتصاد کشورها به همراه دارد به این معنا که دو برابر هزینه سرمایه گذاری سود به همراه دارد.
وی افزود: به عنوان مثال روزانه 37 میلیون متر مکعب گاز در فلرهای گازی استان های جنوبی کشور می سوزد که علاوه بر هدر رفت انرژی موجب انتشار گازهای زیادی میشود بنابراین کنترل این گازها هم به نفع محیط زیست و هم اقتصاد کشور است.
معاون رییس جمهوری گفت: قرار است برنامه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کشورهای شرکت کننده در نشست پاریس از سال 2020 آغاز و تا 2030 به نتیجه برسد البته این کارها در حد توافق است و عملا اجباری در کار نیست.
*** متنظر تصویب 4 لایحه محیط زیستی در مجلس هستیم 
ابتکار گفت: اکنون 4 لایحه هوای پاک، خاک، ارزیابی زیست محیطی و حفاظت از تالاب ها و دریاچه های ایران منتظر تصویب مجلس شورای اسلامی است که بارها برای اولویت بخشی به آنها درخواست داده ایم.
وی افزود: مجلس قول داده تا پیش از پایان این دوره و وارد شدن به بحث بودجه این لوایح را تصویب کند که امیدواریم هرچه زودتر انجام شود.
*** پایش بنزین توزیعی در تهران هر سه ماه یکبار 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره بنزین توزیعی در کلان شهرها گفت: اکنون در تمام کلان شهرهای کشور بنزین با استاندارد یورو 4 توزیع می شود، این کار از دی ماه 92 آغاز و سال 93 به پایان رسید.
وی افزود: هر سه ماه یکبار بنزین های توزیعی در تهران از نقاط مختلف و ایستگاه های توزیع سوخت جمع آوری و آزمایش می شود و اگر با استانداردهای تعریف شده یورو 4 مطابقت نداشته باشد برخورد می شود.
ابتکار ادامه داد: میزان بنزن موجود در بنزین های توزیعی 4 تا 5 برابر کاهش یافته است و اگر با آلودگی هوا مواجه می شویم در زمینه ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون است اما در زمینه گازهایی مانند ازون، دی اکسید کربن و گوگرد مشکلی وجود ندارد.
وی درباره خودروهای تولید داخل گفت: خطوط خودرو سازی نیز به طور مستمر پایش می شود و اگر با استانداردهای یورو 4 مطابقت نداشته باشد سازمان محیط زیست اجازه شماره گذاری نمی دهد.
ابتکار اظهار کرد: همچنین رعایت استاندارد یورو 3 نیز برای موتورسیکلت ها اجباری شده است این در حالی است که بیش از 2.5 میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می کند که آلایندگی بالایی دارند.
*** اجرای برجام فرصت مناسبی برای مناسبات محیط زیستی 
معاون رییس جمهوری گفت: در شرایط پسا تحریم فرصت های زیادی برای همکاری دو جانبه با کشورها در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خواهیم داشت و تاکنون نیز با کشورهایی مانند لهستان، ایتالیا، فنلاند، نروژ، فرانسه و ژاپن در زمینه فناوری های نوین و سبز مذاکره داشته ایم و تمام آنها برای همکاری اعلام آمادگی کردند.
وی افزود: قطعا زمانی که برجام اجرا و تحریم ها علیه ایران برداشته شود همکاری ها در زمینه تبادل فناوری رونق خواهد گرفت و همکاری هایی در زمینه انرژهای بادی ، خورشیدی ، مدیریت پسماند، بازیافت، تصفیه پساب ها ، بهینه سازی مصرف سوخت و استفاده از فناوری های نوین دربخش های مختلف از جمله کشاورزی پررنگ تر خواهد شد.
*** تامین 100 میلیارد دلاری صندوق سبز اقلیم 
ابتکار گفت: قطعا هر توافقی ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد و قطعا توافق های محیط زیستی نیز از این قاعده مستثنی نیست ، بر اساس توافق پاریس صندوق سبز اقلیم جهانی تعهد کرده است سالانه 100 میلیارد دلار اعتبار برای کشورهای متعهد به تعهدات خود را تامین کند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا