بیشترین سموم در گوجه فرنگی،پیاز و سیب زمینی باقی می ماند

مشاور معاون بهداشت در خصوص سموم باقیمانده در سیفی جات و میوه ها در گفت و گوی اختصاصی با سیناپرس اعلام کرد: طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم این آلودگی در سبزیجاتی چون گوجه‌ فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز بیشتر از سایر اقلام است اما از آنجایی که پوست این سبزی‌ها و صیفی‌جات کنده می‌شود و بیشترین آلودگی در پوست‌شان است خطر زیادی از نظر استفاده از این محصولات وجود ندارد.

دکتر دماری تصریح کرد: احتمال انتقال ميكروب و بيماري از پياز و سيب زميني وقتي پوست كنده مي‌شود  تا حد بسيار بالايي از بين مي‌رود. چون همه‌ ميكروب‌ها در پوست سيب‌زميني وجود دارد و با برداشتن پوست آن خطر بيماري به صفر مي‌رسد. ضمن آنکه اگر اين محصولات به صورت كامل و با شيوه درست شست‌وشو شود جاي نگراني نيست.  

وی افزود: در آلودگي گوجه فرنگي اين قضيه متفاوت است. متاسفانه مردم پوست گوجه فرنگي را برنمي‌دارند و این محصول را با پوست مصرف مي‌كنند معمولا پوست ميوه‌ها به عنوان پوشش حفاظتي شان در مقابل ميكروب است و ميوه‌ها و سبزيجاتي كه پوست آنها برداشته نمي‌شود تا حدبالائی در معرض انتقال بيماري‌هاي واگير دار هستند. در مورد گوجه فرنگي قبل از مصرف بايد به خوبي ضدعفوني وشسته شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: در میوه ها نیز هندوانه دارای پوست سمی است.همچنین توت فرهنگی نیز جز میوه هایی است که نمی توان سموم باقی مانده از آفت کش های شیمیایی روی آن را نادیده گرفت.

 

گفتگو: فرگل غفاری

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا