اثر آلاینده های هوا بر سکته قلبی

شهر تهران یكی از آلوده ترین شهرهای جهان محسوب می شود كه عواقب آن به صورت بیماری های مختلف بروز می کند. به همین منظور نیز ضرورت یک مطالعه در این زمینه به شدت حس می شد و پژوهشگران بومی ایران نیز به این تحقیق دست زده اند که در این مطالعه داده های مربوط به سكته های قلبی، آلاینده های هوا و عناصر اقلیمی طی دوره آماری 91-1386 با هدف بررسی ارتباط بین آلاینده های هوا و سكته های قلبی در شهر تهران جمع آوری شده اند

با توجه به ارتباط بین افزایش آلاینده های هوا و پذیرش سكته های قلبی در شهر تهران توصیه می شود اقدامات فوری جهت كنترل سطح آلاینده های هوای شهر تهران انجام شود..

مطالعه حاضر از نوع اكولوژیك تحلیلی توصیفی بود كه به بررسی تاثیر مقدار میانگین روزانه پنج آلاینده SO2، NO2، O3، CO و PM10 بر تعداد پذیرش های روزانه سكته های قلبی پرداخت. داده های مربوط به سكته های قلبی از اورژانس تهران، داده های آلودگی هوا از سازمان پایش كیفیت هوای شهر تهران و داده های مربوط به عناصر اقلیمی از سازمان هواشناسی شهر تهران اخذ گردیدند. سپس با استفاده از نرم افزار Stata نسخه 12 و رگرسیون دو جمله ای منفی محاسبات آماری انجام شد.

نتایج نشان می دهند كه ارتباط معنی داری بین سكته های قلبی و میانگین روزانه آلاینده های مونوكسیدكربن، دی اكسید نیتروژن، دی اكسیدگوگرد، ازن و ذرات كوچك تر از 10 میكرون وجود دارد. از میان عناصر اقلیمی مورد بررسی، فشار هوا و میانگین حداقل دما دارای ارتباط معنی دار با سكته های قلبی بودند.

پژوهشگران از این داده ها این گونه نتیجه گیری کردند که با توجه به ارتباط بین افزایش آلاینده های هوا و پذیرش سكته های قلبی در شهر تهران توصیه می شود اقدامات فوری جهت كنترل سطح آلاینده های هوای شهر تهران انجام شود.

منبع: سارا امام قلی پور سفید دشتی، علی اكبری ساری، صادق غضنفری، 1394، تاثیر آلاینده های هوا بر پذیرش های اورژانسی سكته های قلبی در شهر تهرانطی دوره زمانی 91-1386. فصلنامه بهداشت و توسعه، سال چهارم، شماره 3.

لینک منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا