شگفتی ستاره‌شناسان از ساختارهای بیگانه در اطراف یک ستاره

 مجموعه‌ای غیر عادی از اشیا در فضا باعث هیجان ستاره‌شناسان شده است و برخی از آن‌ها بر این باورند که این شکل‌گیری ممکن است گواهی بر زندگی بیگانگان در کهکشان ما باشد. اگرچه ممکن است این امر تنها یک رویداد طبیعی باشد که به طور اتفاقی در حدود همان زمان که این سازه‌ها با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر مشاهده شده‌اند، شکل گرفته باشند.

ستاره KIC 8462852 در بالای کهکشان راه‌شیری و بین صورت‌های فلکی ماکیان و شلیاق واقع شده است. این ستاره برای اولین بار توجه ستاره‌شناسان را در سال 2009 به خود جلب کرد که در آن زمان تلسکوپ فضایی کپلر آن را با احتمال برخورداری از چند سیاره انتخاب کرد. این ستاره دوباره در سال 2011 مطرح شد که ستاره‌شناسان داوطلب مردمی در پروژه Planet Hunters از آن به عنوان "جالب" و "عجیب و غریب" یاد کردند.

آنچه که توجه ستاره‌شناسان را به خود جلب کرد، یک توده بزرگ از ماده بود که به صورت متراکم در اطراف ستاره وجود داشت. این امر در صورتی انتظار می‌رفت که ستاره جوان بود، اما سایر شواهد تلسکوپی نشان می‌داد که این یک ستاره بالغ است. همچنین این ماده باید به تازگی شکل گرفته باشد درغیر این صورت نباید حوزه ضایعات در آنجا باشد. یا باید گرانش این ضایعات را روی هم جمع کرده باشد و یا اینکه توسط ستاره جذب شده باشد.

منطقی‌ترین توضیح این است که یک ستاره دیگر از کنار ستاره KIC 8462852 عبور کرده باشد و به اندازه کافی دنباله‌دار داشته باشد که این الگوی غیرعادی را تولید کند. این امر بسیار بعید است که یک ستاره دقیقا در همان زمانی که تلسکوپ آن را مشاهده کرده، این کار را انجام داده باشد.

شکل گیری جنجال‌برانگیز این ستاره باعث شده است که برخی از ستاره‌شناسان "توضیحات دیگری" از جمله امکان حیات بیگانه را برای آن در نظر بگیرند.

به گزارش ایسنا، تابتا بویاجیان از دانشگاه ییل به همراه جیسون رایت از دانشگاه پنسیلوانیا و اندرو سیمیون، مدیر مرکز تحقیقات SETI در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی در حال حاضر به بررسی جنبه حیات بیگانه این سازه‌ها کار می‌کنند. آن‌ها تا ژانویه 2016 قصد دارند یکی از تلسکوپ‌های رادیویی را به سوی این ستاره قرار داده و امکان فعالیتهای فناورانه را با امواج رادیویی منتشر شده شناسایی کنند. در صورت کشف هرگونه فعالیت، آن‌ها از تلسکوپ آرایه بسیار بزرگ (VLA) در نیومکزیکو برای تائید یافته‌هایشان بهره خواهند برد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا