بررسی اثر انگشت به کمک پودر کریستال

دانشمندان استرالیایی برای شناسایی اثرهای انگشت نامرئی روش جدیدی را ابداع کردند که در آن فرآیند تجزیه و تحلیل و بررسی اثر انگشت سریع تر و آسان تر انجام می شود .  دانشمندان سازمان تحقیقات صنعتی کشورهای مشترک المنافع (Commonwealth Scientific and Industrial Research Organization) در آخرین تحقیقات خود دریافتند که با اضافه کردن یک قطره از مایع حاوی بلورها بر سطح مورد نظر و استفاده از نور ماورا بنفش  می توان در طول سی ثانیه اثر انگشت ظاهر شده را به خوبی مشاهده کنند. این روش کار بازرس های پزشکی قانونی و کارآگاهان را بسیار آسان خواهد کرد .

در واقع بررسی ها نشان می دهد که بلورهای ریز خود را بر بقایای اثر انگشت می چسبانند و همانند یک پوشش نازک بر روی آن قرار می گیرند . این مساله باعث می شود تا یک کپی دقیق از الگوی اثر انگشت در اختیار محققان قرار گیرد .

به گفته کاترشناسان ، اثر این عمل ، کانتراست بالایی را ایجاد می کند که به محققان این امکان را می دهد تا از اثر انگشت مورد نظر عکسی با وضوح بسیار بالا بگیرند . در این صورت و با در اختیار داشتن چنین عکسی بررسی و تجزیه و تحلیل آن اثر انگشت دقیق تر و آسان تر انجام خواهد گرفت .

دکتر کانگ لیانگ (Kang Liang) دانشمند علم مواد از سازمان تحقیقات صنعتی کشورهای مشترک المنافع در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد که این کشف می تواند برای دقیق تر پیدا کردن اثر انگشت هایی که زیاد واضح نیستند ، مورد استفاده قرار گیرد . او در ادامه تاکید کرد که این روش ابداعی جدید در مقایسه با روش های معمول و سنتی ، از جهات صرفه جویی در وقت ، هزینه و افزایش راه های تحقیقات بسیار بهتر است .

دکتر کانگ لیانگ در توضیحات خود در رابطه با مزایای این روش جدید می گوید : « در حالی که پلیس و کارشناسان قانونی طیف وسیعی از تکنیک های مختلف را مورد استفاده قرار می دهند ، گاهی اوقات موارد پیچیده ای وجود دارد که آن ها نیاز دارند تا نمونه مورد نظر در آزمایشگاه و توسط عملیات خاص حرارتی و غیره مشخص شود . روش ابداعی ما این مراحل را کاهش می دهد چرا که با این روش می توان دستگاه های دیجیتالی را بر کنار صحنه مورد نظر آورده و تصاویر اثر انگشت را ضبط و چاپ کرد و در کوتاه ترین زمان از طریق پایگاه داده ها به نتیجه رسید. علاوه بر آن ، این روش در سطح مولکولی کار می کند که باعث می شود تا بسیار دقیق بوده و خطر آسیب رساندن چاپ را کاهش دهد.  »

توضیحات لازم این روش جدید و نتایج آن در آخرین شماره مجله مواد پیشرفته (Advanced Materials journal) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است . جهت مشاهده متن کامل این پژوهش در ژورنال فوق الذکر ، اینجا را کلیک کنید .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا