ابر میکروبی‌،روش جدید شناسایی مجرمان

وقتی فرد روی میز، خوراکی‌ها، اسکناس و هر جسم دیگری دست می‌گذارد، این تماس فرصت مناسبی برای انتقال میکروب‌ها و باکتری‌ها از دست وی به جسم و بالعکس فراهم می‌کند. ولی آیا تماس تنها راه انتقال باکتری و میکروب است؟

با توجه به فعالیت‌های اخیر دانشمندان هر انسانی به صورت کاملا ناخواسته مجموعه‌ای از باکتری‌ها و میکروب‌ها را از سراسر بدن خود در فضا پخش می‌کند. پژوهشگران نام آن را «ابر میکروبی» گذاشته‌اند. آنها برای آزمایش چنین حدسی چند داوطلب را در اتاق ایزوله نگه داشته و با فیلتر هوا ذرات معلق موجود را تا حد ممکن کاهش دادند. آنها سپس اقدام به نمونه‌برداری از ابر میکروبی توسط پتری دیش (ظرف مخصوص کشت میکروب) کردند و متوجه تفاوت میکروب‌ها در یک اتاق خالی با اتاقی که در آن یک فرد حضور داشت، شدند. جالب‌تر اینکه این ابر میکروبی برای هر انسانی منحصر به فرد است؛ درست مانند اثر انگشت. به این ترتیب اگر خلافکاری در جایی مرتکب جرمی شود، می‌توان توسط آثار باقی مانده از ابر میکروبی‌اش، او را شناسایی کرد. البته این ابر میکروبی در 6 نفر از 8 داوطلب مورد آزمایش متمایز بوده است. طبق بررسی‌ها ساختار بیشتر باکتری‌ها در ابر میکروبی افراد مشابه ولی میزان تراکم و مقدار آن متفاوت است. شعاع این ابر میکروبی هم حدود 90 سانتی‌متر تخمین زده ‌شده ‌است.

بنابراین با هر بار قرار گرفتن در یک مکان نسبتا شلوغ مثل مترو، ابر میکروبی شما با سایر افراد در هم آمیخته و میکروب‌های بیشتری وارد بدن شما می‌شوند.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا