ذخیره‌سازی نمونه سلولی جانوران در معرض انقراض و بیماری‌های ژنتیکی در کشور

دکترسید ابوالحسن شاهزاده فاضلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اقدامات این مرکز در حوزه انسانی، اظهار داشت: در این حوزه اقدام به راه‌اندازی بانک بیماری‌های ژنتیکی کردیم که در آن حدود 200 رده سلولی از بیماری‌های مختلف ژنتیکی نگهداری می‌شود.

وی، دسترسی محققان به نمونه‌ها برای بررسی علت‌شناسی ژنتیکی بیماری‌ها و مطالعات حوزه دارو سازی را از اهداف راه‌اندازی این بانک عنوان و خاطرنشان کرد: در بانک انسانی و جانوری 800 رده سلولی جمع‌آوری شده است که 200 رده آنها مربوط به بیماری‌های ژنتیکی بومی ایران می‌شود. این نمونه‌ها در یک سال اخیر جمع آوری شده است.

شاهزاده فاضلی اضافه کرد: علاوه بر آن در بانک سلولی رده جانوران بومی نیز به جمع‌آوری رده سلولی جانوران در معرض خطر انقراض مانند شتر دو کوهانه، اسبچه خزری، بز مرخز، گاو سیستانی و گاو گلپایگانی اقدام شده است.

وی با تاکید بر این که برای این منظور حدود 50 رده سلولی از 50 راس از این حیوانات تهیه و تولید و در بانک زیستی حوزه جانوری نگهداری می‌شوند، اضافه کرد: این رده‌های سلولی می‌تواند گام موثری در بخش تحقیقات جانوران بومی کشور باشد؛ از این رو خدمات این بانک به محققان این حوزه ارائه خواهد شد.

شاهزاده فاضلی، بز مرخز را جانور بومی مناطق کردستان و آذربایجان غربی عنوان کرد و گفت: این گونه که یکی از نادرترین گونه های بز دنیا با قابلیت تولید الیاف موهر محسوب می‌شود در معرض انقراض است ولی دستیابی به لاین فیبرو بلاست این گونه می‌تواند از انقراض آنها جلوگیری کند.

وی تلاش برای حفظ رده‌های سلولی گونه‌های در معرض انقراض حیات وحش را از دیگر اولویت‌های این مرکز نام برد و خاطر نشان کرد: در این راستا آمادگی خود را برای جمع‌آوری رده‌های سلولی جانوران در معرض انقراض به سازمان محیط زیست اعلام کرده‌ایم.

شاهزاده فاضلی با بیان این که برای این منظور قادر هستیم تا با تهیه نمونه بسیار کوچکی از این حیوانات، رده سلولی تولید کنیم و در بانک زیستی قرار دهیم، خاطرنشان کرد: این رده‌های سلولی برای تحقیقات و یا برای پروژه‌های شبیه‌سازی در آینده قابل استفاده خواهد بود و همچنان منتظر حمایت از سوی سازمان محیط زیست در این زمینه هستیم.گفتنی است از میان الیاف دامی تولید شده در جهان، بعد از پشم، موهر در رتبه دوم قرار دارد. الیاف موهر به وسیله بز آنقوره که در ایران بز مرخز نام دارد تولید می‌شود. بزهای آنقوره حیوانات چندمنظوره‌ای هستند که در کشور ترکیه از موهر، گوشت و شیر تولیدی آنها درآمد کسب می‌شود.

دو نوع الیاف مهم توسط بز تولید می‌شود. یک نوع آن موهر نام دارد و شبیه پشم است ولی بر خلاف پشم، فاقد برجستگی‌های سطح تار (کوتیکول) بوده و فلس‌ها به صورت خیلی یکنواخت به ساقه چسبیده‌اند؛ به نحوی که شکل و طرز قرار گرقتن این فلس‌ها روی تار باعث درخشندگی موهر می‌شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا