سیاره فراخورشیدی جدید با طیف‌نگار تلسکوپ ESPRESSO شناسایی شد

به گزارش سیناپرس همدان، سیاره فراخورشیدی تازه کشف شده به دور یک ستاره کوتوله نوع M در نزدیکی خود می چرخد و جرم آن حداقل چهار برابر زمین است. این یافته، مقاله ای جدا و نیز در arXiv.org گزارش شده است.
ESPRESSO یک طیف‌نگار فوق‌پایدار با وضوح بالا و پیشرفته است که در تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) در شیلی نصب شده و محدوده طیفی از حدود 380 نانومتر تا 788 نانومتر را پوشش می‌دهد. این ابزار قادر است به دقتی دست یابد که به آن امکان می دهد سیارات زمین مانند را در اطراف ستاره های خورشید مانند شناسایی کند.
تیمی از ستاره شناسان به رهبری لیا اف. سارتوری از موسسه فناوری فدرال سوئیس در زوریخ، در حال انجام یک جستجوی با فیلتر تاریک ESPRESSO برای سیارات حاضر در اطراف ستاره های مجاور هستند. یکی از اهداف آنها L 363-38 بود، یک کوتوله نوع M که در فاصله 33.3 سال نوری از ما قرار داشت. آنها این ستاره را بین 12 دسامبر 2020 تا 8 فوریه 2022 زیر نظر گرفتند و در مجموع 31 رصد به دست آوردند که منجر به کشف یک سیاره جدید شد.
محققان در این مقاله نوشتند: در ادامه، کشف و توصیف سیاره ای را گزارش می کنیم که به دور ستاره کوتوله M L 363-38 می گردد. این یکی از معدود اکتشافات سیاره مستقل با ESPRESSO تاکنون است.
سیاره تازه کشف شده با نام L 363-38 b دارای حداقل جرم حدود 4.67 جرم زمین و شعاع آن بین 1.55 و 2.75 شعاع زمین تخمین زده می شود. این سیاره فراخورشیدی هر 8.78 روز به دور ستاره مرکزی خود می‌چرخد و در فاصله 0.048 واحد نجومی از آن قرار دارد، بنابراین در داخل لبه داخلی منطقه قابل سکونت آن ستاره قرار گرفته است. دمای میانگینL 363-38 b تقریباً 330 کلوین محاسبه شد.
ستاره مادر L 363-38 (سایر نام‌گذاری‌ها: LHS 1134 و GJ 3049)، تخمین زده می‌شود که 8 میلیارد سال سن داشته باشد، شعاع آن حدود 0.274 شعاع خورشید و جرمی در حدود 0.21 جرم خورشید دارد. دمای موثر این ستاره 3129 کلوین اندازه گیری شد.
اخترشناسان تصور می‌کنند که L 363-38 ممکن است در مرکز مدار چرخشی برخی از سیارات دیگر که کشف نشده باقی ‌مانده اند، حضور داشته باشد. آنها توضیح می دهند که بر اساس آمار ماموریت های کپلر و تس ناسا، انتظار می رود سیارات قابل زیستی اطراف کوتوله های M در سیستم های چند سیاره ای وجود داشته باشند. از این رو، مشاهدات بعدی این منظومه سیاره ای با تلسکوپ هایی مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST)، برای کشف حضور دیگر جهان های فراخورشیدی در اطراف L 363-38 مورد نیاز است.
در اظهارات پایانی، نویسندگان این مطالعه پتانسیل ESPRESSO را در کشف و بررسی سیارات فراخورشیدی در اطراف ستاره‌های کوتوله M حائز اهمیت می‌دانند.
در پایان محققان نتیجه گرفتند: در واقع، کم‌نور بودن ستاره‌های M باعث می‌شود که آنها اهدافی چالش برانگیز برای مطالعات RV [سرعت شعاعی] با استفاده از ابزارهایی مانند HARPS [جستجوی سیاره‌ای با سرعت شعاعی با دقت بالا] در پشت تلسکوپ 3.6 متری باشند. اما یک طیف‌نگار پشت یک تلسکوپ 8 متری مانند ESPRESSO می‌تواند نور کافی برای اندازه‌گیری دقیق RV آنها را به شیوه‌ای کارآمد جمع‌آوری کند.
این مطالعه در ژورنال arXiv منتشر شد.
منبع: phys.org
مترجم: کیانوش کرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا