پیری جمعیت همدان نسبت به میانگین کشوری سرعت بیشتری دارد

به گزارش خبرگزاری سیناپرس؛ دکترمحمد مهدی مجذوبی صبح روز 11 بهمن ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در هیایوی کرونا به بحث جمعیت توجه نمی‌شود در حالیکه این عدم توجه به این موضوع  در آینده  آسیب جدی به حوزه سلامت، پویایی و نشاط جمعیت وارد می‌کند.

وی به نرخ جایگزینی جمعیت اشاره کرد و گفت: نرخ جایگزینی جمعیت 1.2 دهم بوده و این رقم در استان همدان 1.69  صدم است که این رقم نشان دهنده افزایش سرعت پیری جمعیت در همدان نسبت به میانگین کشوری است و با ادامه این روند پویایی و سلامت جامعه  تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی افزود: ایران ششمین کشوری است که به سوی سالمندی پیش می‌رود به گونه‌ای که تعداد موالید بیش از 31 هزار نفر تولد در سال 95 نیز به 2 هزار تولد در سال 99 کاهش یافت، همچنین جمعیت سالمندی در سال 99 به 11.9 دهم درصد افزایش یافته است.

دکتر مجذوبی با بیان اینکه باید در بحث فرزندآوری برنامه ریزی درست انجام شود، تصریح کرد:  با بیمه‌های خصوصی و دولتی نیز رایزنی‌هایی انجام شده تا در بحث ناباروری شرایط بیمه‌ای برای فرزندآوری تسهیل شود.

رئیس علوم پزشکی افزود: رژیم صهیونیستی در بحث فرزندآوری بسیار اهمیت قائل بوده به گونه‌ای که به طور متوسط در هر خانواده، هفت فرزند متولد می‌شوند و آنها با آینده‌نگری به این موضوع پرداخته اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر وارد پیک ششم شده‌ایم و در روزهای آینده نیز شاهد تغییر رنگ بندی شهرستانها خواهیم بود چرا که سویه غالب مبتلایان نیز از نوع سویه اُمیکرون بوده و سرعت انتقال این ویروس و سرایت پذیری آن نیز بسیار بالاست و توصیه می شود محدودیت‌های رفت و آمد و عدم حضور در دور همی‌ها جدی گرفته شود.

دکتر مجذوبی از پیش بینی افزایش کودکان مبتلا به کرونا در پیک ششم خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود در پیک ششم شاهد تعداد بیشتری از بستری کودکان مواجه باشیم که از روز شنبه 9 بهمن ماه واکسیناسیون کودکان 9 سال به بالا در مراکز تجمیعی واکسیناسیون انجام می‌شود  که باید با والدین خود به مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی به واکسن های تعریف شده برای کودکان 9 سال اشاره کرد و گفت: این کودکان باید سینوفارم یا کرونا پاستور دریافت کنند.

وی گفت: با مجموعه استان برای کنترل پیک ششم نیز برنامه ریزی هایی انجام خواهد شد و محدودیت هایی نیز اعمال خواهد شد.

دکتر مجذوبی با بیان اینکه در گذشته اغلب موارد ابتلا دلتا کرونا، آنفلوآنزا و سایر ویروس‌ها بود، تصریح کرد:  در حال حاضر ابتلا به اُمیکرون غالب شده  به گونه‌ای که از 300 تست PCR به عمل آمده نیز 288 مورد اُمیکرون بوده است و از 12 نفر بستری نیز 12 نفر مبتلا به اُمیکرون بودند.

آموزش دانشجویان علوم پزشکی به صورت مجازی به بحث بهداشت و درمان آسیب می‌رساند

وی به  بحث بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این موضوع چندین مرتبه در ستاد کرونا مورد بحث قرار گرفته و بحث آموزش فضای مجازی به دانشجویان به ویژه در دانشگاه علوم پزشکی آسیب به بحث درمان و بهداشت در آینده وارد می کند و ما دانشجویانی را تربیت خواهیم کرد که نتوانند گره از مشکلات درمانی باز کنند واین موضوع در مدارس بسیار کمرنگ تر است و  در جلسه ستاد کرونای هفته جاری نیز با مجموعه استانداری برای اعمال محدودیت فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها  و سایر محدودیت های اجتماعی نیز تصمیم گیری خواهد شد.

رئیس علوم پزشکی یادآورشد: در تهویه مدارس استان همدان نیز جزو استان‌های پیشگام محسوب می‌شود که با توجه به ورود به پیک ششم نیز تصمیمات جدیدی برای اعمال محدودیت ها با مجموعه استانداری گرفته خواهد شد.

وی گفت: طی سه روز گذشته  مراجعین سرپایی مبتلا به اُمیکرون تا هفت برابر افزایش یافته و به این ترتیت نیز موارد بستری دو برابر شده است که پیش بینی می شود طی هفته آینده با خیز مبتلایان مواجه شویم.

دکتر مجذوبی به وضعیت واکسیناسیون استان همدان اشاره کرد و افزود: نزدیک به 92 درصد نوبت اول واکسیناسیون را تزریق کرده و 80 درصد نیز نوبت دوم دریافت کرده‌اند که این رقم بسیار مناسب بوده و به هدف ایمنی جامعه نزدیک است  همچنین 25 درصد افراد نوبت سوم دریافت کرده که توصیه می‌شود نسبت به واکسیناسیون دُز یادآور جدی تر ورود یابند.

وی ادامه داد: طرح شهید سلیمانی همچنان با قوت در حال اجرا بود که 135 تیم و با ظرفیت 484 نفر  در حال ارائه خدمات هستند.

رئیس علوم پزشکی خاطرنشان کرد:  فرصت دهی به جوانان از برنامه های مجموعه علوم پزشکی بوده و مد نظر است و به طور جدی تر و به صورت میدانی در مراکز شهرستانها و مراکز روستایی با استفاده از پتانسیل نیروهای جوان با انرژی بیشتری حضور  و در راستای حل مشکلات مردم نیز قدم خواهیم برداشت.

وی با بیان اینکه توجه به پیوست های فرهنگی از دیگر برنامه های علوم پزشکی محسوب می شود، تصریح کرد: با مجموعه رسانه ها از ظرفیت های فضای مجازی نیز بهره خواهیم برد.

دکتر مجذوبی به تعیین نقشه راه حوزه های مختلف آموزش، بهداشت و درمان، دانشجویی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: به تمامی جنبه های مختلف با نگاه عدالت محورانه توجه خواهد شد و مشکلی در زمینه کمیت نداریم و در بحث کیفیت آموزش با جدیت بیشتری ورود خواهیم یافت.

وی به دانشگاه نسل سوم اشاره کرد و گفت:  دانشگاه به سمت تشکیل دانشکده علوم و فناوری پیش خواهد رفت و در چند روز اخیر نشست هایی با ستاد اجرایی فرمان امام داشتیم و تفاهم نامه ای منعقد خواهیم کرد و در بحث شتاب  دهنده ها به سمت تولید پیش خواهیم رفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان دومین دانشگاه مطرح در جذب دانشجویان خارجی است که در حال حاضر 590 نفر دانشجوی خارجی در حال تحصیل داریم.

وی  به راه اندازی دانشکده طب ایرانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سلامتکده طب ایرانی داریم که باید با پیگیری ها به دانشکده ارتقاء یابد تا علاقمندان به طب ایرانی بتوانند از این ظرفیت بهره مند شوند.

دکتر مجذوبی به پیوند اعضا در همدان اشاره کرد و گفت: این مرکز در دوران کرونا تعطیل شده بود که با پیگیری های انجام شده توسط معاونت درمان مجدد راه اندازی شد.

وی ادامه داد: پیگیری راه اندازی پیوند مغز استخوان از دیگر برنامه های علوم پزشکی است که طی ماه های آینده نیز راه اندازی خواهد شد و به این ترتیب عوارض انجام شیمی درمانی در بیماران مبتلا کاهش خواهد یافت.

وی به  اولویت تکمیل پروژه های نیمه تمام علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: به مناسبت دهه فجر نیز 4 پایگاه اورژانس جاده ای  با اعتباری افزون بر 15 میلیارد و 750 میلیون ریال انجام خواهد شد.

رئیس علوم پزشکی گفت: عملیات کلنگ زنی 5 پروژه در ارتباط با پایگاه سلامت در چند مرکز روستایی انجام خواهد همچنین در بیمارستان فاطمیه نیز پروژه ای در حال انجام بوده که پیگیر هستیم تا پایان سال پروژه مورد نظر تکمیل شود.

وی از تجهیز بیمارستان اکباتان در خرداد ماه  و اوایل تابستان خبر داد و گفت: تکمیل این پروژه از اولویت های علوم پزشکی است.

وی با بیان اینکه مرکز جامع سرطان تا کنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و فاز  یک به لحاظ فیزیکی بهر برداری شده، گفت:  عدم تجهیز این مرکز در گذشته مورد انتقاد بود که با پیگیری های انجام شده  این موضوع مرتفع شد.

دکتر مجذوبی با بیان اینکه افتتاح بیمارستان 1000 تختخوابی در ردیف بودجه سال 1401 تعریف شده است، گفت:  در سال آینده شاهد افتتاح بیمارستان هزار تختخوابی خواهیم بود.

وی به ارائه خدمات پایان سال اشاره کرد و گفت: 65 پایگاه و 65  آمبولانس نیز آماده خدمات هستند و مشکلی در این زمینه نداریم.

 رئیس علوم پزشکی  گفت: برای افزایش ظرفیت رشته های پزشکی نیز باید زیرساخت ها فراهم شود و بحث آموزش و خوابگاه و تمامی مباحث باید در نظر گرفته شود.

مهاجرت پزشکان و تغییر حرفه آنها

رئیس علوم پزشکی به مهاجرت پزشکان اشاره کرد و یادآورشد:  برای ماندگاری پزشکان باید سیاست گذاری های مناسب انجام شود  تا شاهد مهاجرت پزشکان نباشیم همچنین برخی پزشکان تغییر حرفه می دهند که باید بر روی این موضوع سیاست گذاری مناسب انجام شود.

در حوزه بیماری قلبی و عروقی و سرطان  پژوهشی کار کنیم

وی به کمرنگ شدن بحث بیماری های قلبی و عروقی اشاره کرد و گفت: بیماری قلبی و عروقی و سرطان نباید نادیده گرفته شود و باید بحث های پژوهشی و آموزشی را به سمت پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و سرطان پیش ببریم تا سرمایه های موجود حفظ شود.

رئیس علوم پزشکی به پرداخت مطالبات طی سالجاری اشاره و خاطرنشان کرد:  طی سالجاری بیش از یک هزار و 500 نفر نیروی شرکتی و ایثارگر در حال تبدیل وضعیت هستند و بیش از 650 نفر از آنها کارهای مقدماتی برای تبدیل وضعیت انجام شده است.

دکتر مجذوبی ادامه داد: 420 نفر در راستای خدمات دهی به بحث کرونا قرار داد 89 روزه دارند که تمامی مطالبات آنها تا کنون پرداخت شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا