پرورش زالو از کوکون تا مولد

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، معین زنگنه نیاز در برنامه بازدید سیناپرس از مرکز پرورش زالوی هیرودین ، اظهار کرد: ظرفیت این مرکز تا یک میلیون قطعه جا داشته اما با توجه به وضعیت فعلی و بالا رفتن قیمتها نیاز به افزایش تجهیزات داریم تا بتوانیم میزان ظرفیت را به یک میلیون قطعه برسانیم.

وی افزود: در فصل زمستان متقاضی زالو زیاد بوده و در فصل بهار نیز این میزان تقاضا به علت افزایش تعداد زالوها شاهد کاهش قیمت زالو خواهیم بود به گونه ای که در حال حاضر هر قطعه زالو با قیمت عمده 18 هزار و 500 تومان بوده که این مبلغ در فصل بهار به 12هزار تومان کاهش می یابد  و زالویی که با قیمت عمده 18 هزار و 500 تومان عرضه می شود، تا به دست مصرف کننده برسد به 25 هزار تومان افزایش می یابد.

مسئول این مرکز خاطرنشان کرد: در شمال کشور پرورش زالو به تعداد بسیار بالا وجود دارد که به علت صید زیاد در خطر انقراض قرار داشت.

وی ادامه داد: با حمایت و کمک چندین پزشک از مجموعه وزارت بهداشت ایده راه اندازی مرکز پرورش زالو ارائه شدو به این ترتیب به دنبال انجام کار با مجوز شدم و کارم را در ابتدا در داخل شهر آغاز کردم و بعد از آن مرکز هیرودین واقع در جاده ملایر را راه اندازی کرد.

زنگنه پشتکار برای انجام این کار را بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: این شغل بدون هیچ گونه پشتوانه ای آغاز شده و به همین تنها افرادی در این شغل دوام می آورند که پشتکار  و علاقه داشته باشند.

مسئول مرکز پرورش زالو یادآور شد: در این مرکززالوی طبی تولید می شود که در طی پروسه چند ماهه تولید  و به بازار عرضه می شود.

زنگنه ادامه داد: افرادی که به صورت حرفه ای فعالیت میکنند طی هشت ماه زالوها را وارد بازار می کنند و افراد غیر حرفه ای نیز طی 14 ماه زالو را به بازار عرضه می کنند.

مسئول این مرکز گفت: در ابتدای آغاز کار مولد را دریافت می کردیم و آنها را تغذیه کردیم و سپس از آنها لارو دریافت می کردیم و مولدها را در نهایت خشک کرده و به عنوان روغن زالو استفاده می شد.

وی ادامه داد : در نهایت از لاروها مولد به وجود آوردیم و خود لاروها را وارد پروسه مولد کردیم، در حال حاضر مولدها را آماده کرده تا در فصل گرم سال بتوانیم از آنها لارو دریافت کنیم  و هنگام درخواست و تقاضا به بازار عرضه می کنیم.

وی با بیان اینکه به تمامی نقاط کشور ارسال زالو داریم، گفت: زالوها را در بسته های حاوی یونولیت، یخ و خاک آماده سازی کرده  وارسال می کنیم و ظرف 48 ساعت به خریدار ارسال می شود.

زنگنه با بیان اینکه  زالو از خون تغذیه میشود، گفت: برخی تفکرات در مورد تغذیه زالو اشتباه بوده و بر این باورند که زالو از جلبک تغذیه می کند و این در حالیست که زالو در داخل جبلک هیچ گونه رشدی نداشته و تغییر سایزی در اندازه آن اتفاق نمی افتد و غذای اصلی این موجود زنده خون است.

وی ادامه داد: خونهای مورد تغذیه این جاندار از دامپزشکی خریدای می شود و در داخل کیسه های استاندارد دریافت می شود.

زنگنه به پروسه پرورش زالو اشاره  و اضافه کرد: مولدی که تهیه می شود وارد مرحله زمستان گذرانی شده و به مدت یک ماه بایددر دمای زیر هشت درجه سانتی گراد نگهداری شود و بعد از آن وارد پروسه تغذیه می شود که زالو بعد از تغذیه در دمای 25 درجه سانتی گراد بالای صفر نگهداری می شود و بعد از دو ماه جفت گیری انجام شده و بعد از دو ماه داخل خاک مانده و کوکون گذاری انجام می شود و به این ترتیب کوکونها به مدت 20 روز داخل خزه باقی مانده و لاروها  از کوکون ها دریافت می شود و زالو ها که به سایز 6 تا 9 سانتی متر برسند، به عنوان زالوی طبی به بازار عرضه می شوند همچنین زالوهای سه تا پنج سانتی متر نیز برای مصارف پوست و زیبایی کاربرد دارد.

وی به درآمد پرورش زالو اشاره کرد و گفت: درآمد حاصل از پرورش زالو متفاوت بوده و برخی دپو کرده، برخی نیززالوی طبی عرضه می کنند همچنین برخی نیز مولد تولید می کنند بنابراین درآمد واحد و مشخصی برای آن نمی تواند در نظر گرفت.

زنگنه وارد شدن این صنعت  را به رسته مشاغل خانگی بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر این میزان ظرفیت کافی نبوده و باید میزان پرورش زالو را افزایش دهیم تا بتوانیم به صادرات دست یابیم و این درحالیست که  این میزان پرورش زالو  پاسخگوی نیاز مطبهای پزشکی نیست.

وی گفت: مساحت زمین این مرکز  یک هزار متر بوده که 700 متر زیربنا داشته و چهار میلیارد تومان برای ساخت و ساز وراه اندازی این مرکز هزینه شده است.

مسئول این مرکز گفت: هر فردی که تمایل به راه اندازی پرورش زالو داشته باشد می تواند در ابتدا با 10 میلیون تومان کار  را شروع کند که مستلزم دریافت مجوز پرورش خانگی از جهاد کشاورزی است و بعد از گذشت زمان می تواند این شغل را گسترش دهد اما با توجه به هزینه ها موجود این شغل مقرون به صرفه نیست.

وی به مشکلات موجود اشاره و اضافه کرد: وامهایی که برای این مشاغل داده میشود 18 درصد بوده که صرفه اقتصادی نداشته همچنین 100 میلیون تومان وام برای این گونه مراکز بسیار ناچیز بوده و ارزش پیگیری ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا