پایان پاندمی کرونا به شرط روند نزولی مرگ و میرها

دکتر حمید رضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در نشست خبری که امروز با موضوع«  اُمیکرون» برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار سیناپرس مبنی بر اینکه آیا اُمیکرون پایان کروناست و یا در آینده ای نزدیک شاهد بروز جهش های جدید دیگری از ویروس کرونا خواهیم بود؟ گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه هنوز مطالعات کامل نیست، نمی توانیم جواب این سوال را بدهیم اما امیدواریم با توجه به جهش هایی که تاکنون به وجود آمده و بر اساس همین مطالعات کمی که در دسترس داریم، فقط بحث سرایت زایی این ویروس مطرح باشد.

وی افزود: ما هنوز اطلاعات کافی درباره رفتار، شدت ویروس و میزان مرگ و میر اُمیکرون نداریم. تنها اطلاع ما این است که سرایت زایی زیادی دارد. اگر طی هفته های آینده شاهد کاهش میزان مرگ و میر و بسترش شدن ناشی از این ویروس باشیم، ممکن است این نوید را به ما دهد که انشاالله با توجه به واکسیناسیون گسترده جوامع، داروهایی خوراکی ضد ویروسی که اکنون وجود دارد و رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم، بتوانیم به کنترل پاندمی در کشورها برسیم و این نشانه ای از کنترل پاندمی در تمامی کشورها و پایان کرونا به صورت پاندمی باشد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگارسیناپرس مبنی بر اینکه آیا تاکنون سویه خاصی از ویروس کرونا در ایران شناسایی شده است؟ گفت: این ویروس به صورت پاندمی در تمامی کشورها وجود دارد و در حال گردش است. گردش این ویروس باعث ایجاد جهش های زیادی شده است اما تاکنون سویه خاصی که مختص به ایران باشد، نداشته ایم. اکثرا سویه هایی بودند که در کل دنیا مشاهده کرده ایم.

وی تاکید کرد: ایجاد یک سویه در یک کشور خاص بدان معنا نیست که آن ویروس تنها در آن کشور وجود دارد بلکه این ویروس در کل جوامع دنیا در حال گردش است. گردش این ویروس باعث ایجاد جهش می شود. این جهش ها گاهی منجر به بدتر شدن رفتار ویروس و افزایش مرگ و میر و گاهی باعث بهتر شدن شرایط ویروس و دفع آن به وسیله سیستم ایمنی بدن می شود.

جماعتی اظهارداشت: اکنون یکی از مسایلی که خیلی توصیه می کنیم بحث واکسیناسیون است. واکسیناسیون باعث کاهش گردش ویروس در جامعه می شود. کاهش گردش این ویروس نیز منجر به کمتر ایجاد شدن سویه های جدید می شود. از سوی دیگر واکسیناسیون انتقال ویروس را بسیار کند می کند. این امر نیز کمک می کند تا گردش ویروس کنترل و میزان جهش های این ویروس کمتر شود به همین دلیل واکسیناسیون علاوه بر اینکه باعث افزایش ایمنی افراد در برابر ویروس می شود، موجب کند شدن گردش ویروس و کمتر شدن ایجاد جهش ها در بین افراد جامعه شود.

وی ادامه داد: این جهش ها امکان دارد منجر به وحشی تر شدن ویروس شوند به همین دلیل واکسیناسیون ضمن کمبود کاهش و میزان بستری شدن و کاهش مرگ و میر در افراد، باعث کاهش گردش ویروس در جامعه، کاهش میزان جهش های ویروس در جامعه می شود که این مساله به کنترل پاندمی کرونا ویروس در کل کشورها منجر خواهد شد.

گزارش: فرزانه صدقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا