هموار سازی مسیر هوش مصنوعی با مدل جدیدی از مغز انسان

به گزارش سینا پرس فارس، این مدل که روی جلد مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا (PNAS) ارائه شده است، توسعه عصبی را در سه سطح سلسله مراتبی پردازش اطلاعات توصیف می کند:

اولین سطح حسی حرکتی بررسی می کند که چگونه فعالیت درونی مغز الگوها را از ادراک می آموزد و آنها را با عمل مرتبط می کند.
سطح شناختی بررسی می کند که چگونه مغز به طور متناوب آن الگوها را ترکیب می کند.
در نهایت، سطح خودآگاه در نظر می‌گیرد که چگونه مغز از دنیای بیرون جدا می‌شود و الگوهای آموخته‌شده را (از طریق حافظه) دستکاری می‌کند که دیگر قابل ادراک نیستند.

تاکید مدل بر تعامل بین دو نوع اساسی یادگیری، یادگیری هبی، مرتبط با نظم آماری (یعنی تکرار)، یا همانطور که دونالد هب، روانشناس عصبی، گفته است، "نورون هایی که با هم شلیک می کنند، با هم سیم می کشند"و یادگیری تقویتی، مرتبط است. با پاداش و انتقال دهنده عصبی دوپامین، بینشی در مورد مکانیسم های اساسی شناخت ارائه می دهد.

این مدل سه وظیفه افزایش پیچیدگی را در آن سطوح حل می کند، از تشخیص بصری تا دستکاری شناختی ادراکات آگاهانه. هر بار، تیم مکانیزم اصلی جدیدی را معرفی کرد تا بتواند پیشرفت کند.

نتایج دو مکانیسم اساسی را برای توسعه چندسطحی توانایی‌های شناختی در شبکه‌های عصبی بیولوژیکی نشان می‌دهند:

اپی‌زایی سیناپسی، با یادگیری هبی در مقیاس محلی و یادگیری تقویتی در مقیاس جهانی.
و پویایی خود سازماندهی شده، از طریق فعالیت خود به خود و نسبت تحریکی / مهاری متعادل نورون ها.

گیوم دوما، ستادیار روانپزشکی محاسباتی، گفت: «مدل ما نشان می‌دهد که چگونه هم‌گرایی عصبی-AI مکانیزم‌های بیولوژیکی و معماری‌های شناختی را برجسته می‌کند که می‌تواند به توسعه نسل بعدی هوش مصنوعی کمک کند و حتی در نهایت منجر به آگاهی مصنوعی شود. 

او افزود که رسیدن به این نقطه عطف ممکن است مستلزم ادغام بعد اجتماعی شناخت باشد. محققان اکنون به دنبال ادغام ابعاد بیولوژیکی و اجتماعی در شناخت انسان هستند. این تیم قبلاً در اولین شبیه سازی دو مغز کامل در تعامل پیشگام بوده است.

این تیم معتقد است تثبیت مدل‌های محاسباتی آینده در واقعیت‌های زیست‌شناختی و اجتماعی نه تنها به روشن کردن مکانیسم‌های اصلی شناخت ادامه می‌دهد، بلکه به ایجاد پلی منحصر به فرد برای هوش مصنوعی به سمت تنها سیستم شناخته‌شده با آگاهی اجتماعی پیشرفته کمک می‌کند: انسان. مغز

مترجم: فتانه حق پرست

منبع: scitechdaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا