رشد دوباره مغز توسط آکسولوتل

به گزارش سینا پرس فارس، این دوزیستان در طول زندگی خود به راحتی نورون های جدیدی می سازند. در سال 1964، محققان مشاهده کردند که آکسولوتل‌های بالغ می‌توانند بخش‌هایی از مغز خود را بازسازی کنند، حتی اگر بخش بزرگی به طور کامل برداشته شود.

 آکسولوتل ها چگونه می توانند مغز خود را پس از آسیب بازسازی کنند

موسسه آسیب شناسی مولکولی در وین به این فکر کرد که آیا آکسولوتل‌ها می‌توانند تمام انواع سلول‌های مختلف مغزشان را بازسازی کنند، از جمله اتصالاتی که یک ناحیه مغز را به ناحیه دیگر مرتبط می‌کند. در مطالعه اخیر منتشر شده ، اطلسی از سلول هایی ایجاد شد که بخشی از مغز axolotl را تشکیل می دهند، که هم نحوه بازسازی و هم تکامل مغز در گونه ها را روشن می کند.

سپس بازسازی آکسولوتل را با برداشتن یک بخش از تلنسفالون آنها مورد آزمایش قرار گرفت؛ با استفاده از یک روش تخصصی، توانسته شد تمام سلول های جدید در مراحل مختلف بازسازی، از یک تا 12 هفته پس از آسیب، ضبط و توالی یابی شود. در نهایت، مشخص شد که تمام انواع سلول هایی که حذف شده بودند، به طور کامل بازسازی شده اند.
 

همچنین مشاهده شد که بازسازی مغز در سه مرحله اصلی اتفاق می افتد. مرحله اول با افزایش سریع تعداد سلول های پیش ساز شروع می شود و بخش کوچکی از این سلول ها فرآیند بهبود زخم را فعال می کنند. در فاز دو، سلول های پیش ساز شروع به تمایز به نوروبلاست می کنند. در نهایت، در فاز سه، نوروبلاست ها به همان نوع نورون هایی که در ابتدا از بین رفته بودند، تمایز می یابند.
 

به‌طور شگفت‌انگیزی، مشاهده شد که اتصالات عصبی قطع شده بین ناحیه برداشته‌شده و سایر نواحی مغز دوباره به هم متصل شده‌اند. این سیم کشی مجدد نشان می دهد که منطقه بازسازی شده نیز عملکرد اولیه خود را بازیافته است.

دوزیستان و مغز انسان

افزودن دوزیستان به پازل تکاملی به محققان این امکان را می‌دهد تا چگونگی تغییر مغز و انواع سلول‌های آن در طول زمان و همچنین مکانیسم‌های بازسازی را استنباط کنند.

وقتی داده‌های axolotl خود را با گونه‌های دیگر مقایسه کردیم، متوجه شدیم که سلول‌های تلانسفالن آن‌ها شباهت زیادی به هیپوکامپ پستانداران، ناحیه‌ای از مغز درگیر در تشکیل حافظه و قشر بویایی  نشان می‌دهند؛ ناحیه ای از مغز که در حس بویایی نقش دارد.

ما حتی برخی از شباهت‌ها را در یک نوع سلول آکسولوتل به نئوکورتکس، ناحیه‌ای از مغز که برای ادراک، تفکر و استدلال فضایی در انسان‌ها شناخته می‌شود، یافتیم. این شباهت‌ها نشان می‌دهد که این نواحی از مغز ممکن است از نظر تکاملی حفظ شده باشند، یا در طول تکامل قابل مقایسه باشند، و نئوکورتکس پستانداران ممکن است یک نوع سلول اجدادی در تلانسفالن دوزیستان داشته باشد.

مترجم: محمدرضا قشقایی زاده

منبع: livescience

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا