هوش مصنوعی و چشمانی شبیه چشم انسان

به گزارش سینا پرس فارس، محققان دانشگاه مرکزی فلوریدا (UCF) دستگاهی برای هوش مصنوعی ساخته اند که همانند  شبکیه چشم انسان عمل می کند. 

این تحقیق ممکن است منجر به هوش مصنوعی پیشرفته ای شود که می تواند فوراً آنچه را که می بیند شناسایی کند، مانند توصیف خودکار عکس های گرفته شده با دوربین یا تلفن. این فناوری همچنین می تواند در ربات ها و وسایل نقلیه خودران استفاده شود.


این فناوری که در مطالعه اخیر منتشر شده در مجله ACS Nano شرح داده شده است، همچنین از نظر دامنه طول موج هایی که می تواند درک کند، از ماوراء بنفش تا نور مرئی و طیف مادون قرمز، بهتر از چشم عمل می کند.
توانایی آن برای ترکیب سه عملیات مختلف در یک عملیات به منحصر به فرد بودن آن کمک می کند. فناوری تصویر هوشمند موجود در حال حاضر، مانند آنچه در خودروهای خودران وجود دارد، نیاز به پردازش داده، به خاطر سپردن و سنجش جداگانه دارد.

محققان ادعا می کنند که با ادغام این سه روش، دستگاه طراحی شده توسط UCF بسیار سریعتر از فناوری موجود است و با وجود صدها دستگاهی که بر روی یک تراشه با عرض یک اینچ نصب می‌شوند، این فناوری نیز بسیار فشرده است.
تانیا روی، محقق اصلی این مطالعه می‌گوید: این روش امروزی هوش مصنوعی را تغییر خواهد داد. «امروزه همه چیز از اجزای مجزا تشکیل شده و بر روی سخت افزار معمولی اجرا می شود. و در اینجا، ما ظرفیت انجام محاسبات درون حسگر را با استفاده از یک دستگاه واحد در یک پلت فرم کوچک داریم.
این فناوری بر اساس کار قبلی تیم تحقیقاتی که دستگاه‌های مغز مانندی را ایجاد کردند که می‌توانند هوش مصنوعی را در مناطق دورافتاده و فضا فعال کنند، گسترش می‌یابد.
روی می‌گوید: «ما دستگاه‌هایی داشتیم که مانند سیناپس‌های مغز انسان عمل می‌کردند، اما با این حال، مستقیماً به آنها تصویر نمی‌دادیم. اکنون، با افزودن قابلیت سنجش تصویر به آن‌ها، دستگاه‌های سیناپس‌مانندی داریم که با سنجش، پردازش و تشخیص همزمان تصاویر، مانند «پیکسل‌های هوشمند» در دوربین عمل می‌کنند.»

منجورالاسلام می‌گوید: «اگر شب‌ها در وسیله نقلیه خودران خود باشید و سیستم تصویربرداری خودرو فقط در یک طول موج خاص، مثلاً طول موج مرئی، کار کند، آنچه در جلوی آن است را نخواهد دید». "اما در مورد ما، با دستگاه ما، در واقع می تواند در کل وضعیت را ببیند."

او می‌گوید: «هیچ دستگاهی مانند این گزارش نشده است که بتواند همزمان در محدوده فرابنفش و طول موج مرئی و همچنین طول موج مادون قرمز کار کند، بنابراین این منحصربه‌فردترین نقطه فروش برای این دستگاه است.
کلید این فناوری، مهندسی سطوح نانومقیاس ساخته شده از دی سولفید مولیبدن و دی‌تلورید پلاتین است تا امکان سنجش و حافظه چند طول موج را فراهم کند. این کار با همکاری نزدیک با YeonWoong Jung، استادیار با قرارهای مشترک در مرکز فناوری نانو علوم UCF و گروه علوم و مهندسی مواد، بخشی از کالج مهندسی و علوم کامپیوتر UCF انجام شد.

محققان دقت دستگاه را با داشتن حس و تشخیص یک تصویر با طول موج مختلط آزمایش کردند – عدد فرابنفش "3" و قسمت مادون قرمز که تصویر آینه‌ای از رقم است که در کنار هم قرار گرفتند تا "8" را تشکیل دهند. آنها نشان دادند که این فناوری می تواند الگوها را تشخیص دهد و آنها را به عنوان "3" در ماوراء بنفش و "8" در مادون قرمز شناسایی کند.
Adithi Krishnaprasad '18MS، دانشجوی دکترا در بخش مهندسی برق و کامپیوتر UCF، می‌گوید: «ما 70 تا 80 درصد دقت داریم، به این معنی که آنها شانس بسیار خوبی برای تحقق سخت‌افزار دارند.
محققان می گویند این فناوری می تواند در 5 تا 10 سال آینده برای استفاده در دسترس قرار گیرد.
مترجم: زهره طایفه سیفی

منبع: scitechdaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا