ساختن کوچکترین ربات پیاده روی کنترل از راه دور

به گزارش سینا پرس فارس، خرچنگ های کوچک که حدود نیم میلی متر عرض دارند، می توانند خم شوند، بپیچند، بخزند، راه بروند، بچرخند و حتی بپرند. علاوه بر این، دانشمندان ربات هایی به اندازه میلی متر ساختند که شبیه کرم های اینچ، جیرجیرک ها و سوسک ها هستند. این مطالعه در حال حاضر آزمایشی است، اما محققان فکر می‌کنند که تکنیک آنها ممکن است زمینه را به توسعه روبات‌های کوچکی نزدیک‌تر کند که می‌توانند وظایف مفیدی را در مناطق کوچک و تنگ انجام دهند.

شما می‌توانید ربات‌های کوچک را به‌عنوان عواملی برای تعمیر یا مونتاژ سازه‌ها یا ماشین‌های کوچک در صنعت یا به‌عنوان دستیار جراحی برای پاک کردن رگ‌های گرفتگی، توقف خونریزی داخلی یا از بین بردن تومورهای سرطانی تصور کنید – همه در روش‌های کم تهاجمی.

دانشمندی که کار تئوری را رهبری می‌کرد، افزود: فناوری ما انواع مدالیته‌های حرکتی کنترل‌شده را امکان‌پذیر می‌کند و می‌تواند با سرعت متوسط ​​نیمی از طول بدن خود در هر ثانیه راه برود. دستیابی به این امر در مقیاس های کوچک برای روبات های زمینی بسیار چالش برانگیز است.

خرچنگ که کوچکتر از کک است، توسط ماشین آلات پیچیده، هیدرولیک یا برق حرکت نمی کند. در عوض، ارتجاعی الاستیک بدن آن جایی است که قدرت آن در آن قرار دارد. محققان از یک ماده آلیاژی با حافظه شکل برای ساخت ربات استفاده کردند که با گرم شدن به شکل "به یاد ماندنی" خود تبدیل می شود. در این مورد، دانشمندان با استفاده از یک پرتو لیزر اسکن شده، ربات را به سرعت در چندین نقطه هدف در سراسر بدن آن گرم کردند. پس از خنک شدن، یک لایه نازک از شیشه به شکل ارتجاعی شکل مخدوش اجزای مربوطه از ساختار را بازیابی می کند.

همانطور که ربات از یک فاز به فاز دیگر تغییر شکل می‌دهد به شکل به یاد ماندنی تغییر شکل می‌دهد و دوباره برمی‌گردد حرکت ایجاد می‌کند. لیزر نه تنها ربات را از راه دور کنترل می کند تا آن را فعال کند، جهت اسکن لیزری نیز جهت راه رفتن ربات را تعیین می کند. به عنوان مثال، اسکن از چپ به راست باعث می شود ربات از راست به چپ حرکت کند.

راجرز توضیح داد: «از آنجایی که این ساختارها بسیار ریز هستند، سرعت خنک شدن بسیار سریع است. در واقع، کاهش اندازه این روبات‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهد تا سریع‌تر بدود.»

راجرز و هوانگ برای ساخت چنین جانور کوچکی به تکنیکی که هشت سال پیش معرفی کردند روی آوردند روشی برای مونتاژ پاپ آپ که از کتاب پاپ آپ کودک الهام گرفته شده است.

راجرز گفت: «با این تکنیک‌های مونتاژ و مفاهیم مواد، ما می‌توانیم ربات‌های راه رفتن را با هر اندازه یا شکل سه بعدی بسازیم. اما دانش‌آموزان از حرکات خزنده خرچنگ‌های کوچک الهام گرفته و سرگرم شدند. این یک هوس خلاقانه بود.»

مترجم: محمدرضا قشقایی زاده

منبع: scitechdaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا