بازسازی و ترمیم ماهیچه قلب موش پس از حمله قلبی

به گزارش سینا پرس فارس، این یافته‌های پیشگامانه در مجله کاردیووسکولار ایجینگ، به تفصیل تشریح شده، این فناوری جدید از پیام‌رسان ماده ژنتیکی مصنوعی آر‌ان‌اِی استفاده می‌کند تا پروتئین‌هایی را تحویل دهد که تغییر دی‌ان‌اِی (DNA) به آر‌ان‌اِی در قلب موش‌ها را کنترل می‌کنند.

رابرت شوارتز، نویسنده همکار در این مطالعه از دانشگاه هوستون در ایالات متحده، گفت: هیچ کس نتوانسته است این کار را با این وسعت انجام دهد و ما فکر می‌کنیم این روش می‌تواند به درمان احتمالی برای انسان‌ها تبدیل شود.

دانشمندان در مطالعاتی که در ظروف کشت بافت انجام شد، دو پروتئین – استمین و وای‌اِی‌پی۵اس‌اِی (YAP5SA)- را نشان دادند که با هم کار می‌کنند تا همتاسازی سلول‌های ماهیچه قلب یا کاردیومیوسیت‌های جداشده از موش‌ها را افزایش دهند.

سیو خیائو نویسنده دیگر این مطالعه توضیح داد: آنچه ما سعی داریم انجام دهیم این است که کاردیومیوسیت را به وضعیت شبیه‌تر به سلول‌های بنیادی تبدیل کنیم تا آن‌ها بتوانند بازتولید و تکثیر شوند.

دانشمندان روشی را در پیش گرفته‌اند که ماهیچه‌های قلب را در موش‌هایی که دچار حمله قلبی شده‌اند، ترمیم و بازتولید کنند، پیشرفتی که ممکن است به تولید داروهای جدیدی برای درمان بیماری‌های قلبی در انسان بینجامد.
 

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا