بهره‌برداری از چندطرح علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز

به گزارش سینا پرس فارس، رئیس دانشکده‌ی دامپزشکی دانشگاه شیراز در حاشیه‌ی این مراسم با بیان اینکه برخی از این طرح‌ها در راستای تحقق شعار سال، تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی به بهره‌برداری می‌رسد؛ به معرفی هریک از طرح‌ها پرداخت و توضیح داد: باشگاه اسب‌سواری و مرکز پرورش اسب اصیل ایرانی ازجمله‌ طرح‌های دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز است که امروز با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌‌ی حدود ۲۵میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است. 


دکتر سیدمصطفی رضوی دینانی گفت: این مرکز با پرورش اسب اصیل ایرانی و تیمار و نگهداری اسب‌های گران قیمت و اصیل، در زمینی به وسعت ۵۰ هکتار با ده‌ها رأس اسب عربی، ایرانی و دره شوری در زمینه‌های مختلف همچون انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و آموزشی دانشجویان و پژوهشگران، ترویج فرهنگ و آموزش اسب‌سواری و تربیت اسب‌سواران حرفه‌ای خدمات می‌دهد و همین‌طور به‌عنوان یک مجموعه‌ی ورزشی و تفریحی پذیرای عموم علاقه‌مندان است.
وی ادامه داد: مرکز پرورش و تکثیر پرندگان زینتی از دیگر طرح هایی بود که برای نخستین‌بار در شیراز افتتاح شد. تاکنون در این شهر، مرکز علمی و دانش‌بنیانی که پرندگان زینتی را به مردم علاقه‌مند بفروشد یا به آن‌ها درخصوص نگهداری و پرورش پرندگان زینتی آموزش دهد، وجود نداشت؛ از همین‌رو ما در گام اول با راه‌اندازی این مرکز سعی کرده‌ایم با تولید و تکثیر انواع پرندگان زینتی هم خدمات دامپزشکی، بهداشتی و آموزشی به عموم ارائه دهیم و هم در آینده با همکاری بخش خصوصی و گسترش این مرکز، جنبه‌ی اشتغال‌زایی و درآمدزایی آن را مدنظر قرار دهیم؛ ضمن اینکه این مرکز برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و آموزشی دانشجویان و پژوهشگران نیز کاربرد دارد.


به‌گفته‌ی او در حال حاضر در این مرکز انواع پرندگان زینتی همچون مرغ عشق، قناری، سهره، مرغ مینا، عروس هلندی و… در شرایط سالم و علمی تکثیر و پرورش می‌شود و قابل عرضه است. 
رئیس دانشکده دامپزشکی درخصوص راه‌اندازی مرکز پرورش و تکثیر حیوانات آزمایشگاهی نیز گفت: این طرح هم جنبه‌ی آموزشی و تحقیقاتی دارد و هم جنبه‌ی تولید، اشتغال‌زایی و درآمدزایی. 
وی گفت: یکی از ویژگی‌های این مرکز این است که ما تجهیزات لازم برای غذای این حیوانات را نیز خریداری کرده‌ایم و می‌توانیم غذای موردنیاز حیوانات خانگی را تولید کنیم، بنابراین ضمن این که می‌توانیم حیوانات آزمایشگاهی را به متقاضیان داخل دانشگاه و خارج از دانشگاه و دانشگاه‌های علوم پزشکی و هر جای دیگری که با حیوانات آزمایشگاهی سروکار دارند، عرضه کنیم، می‌توانیم برای اهداف تحقیقاتی آن‌ها، غذای موردنیاز این حیوانات را نیز در اختیارشان بگذاریم.
دکتر رضوی اظهار کرد: تأمین غذاهای مورد نیاز حیوانات آزمایشگاهی معمولا از خارج از کشور وارد می‌شود و ارزآوری بسیاری دارد؛ درحالی‌که ما خودمان می‌توانیم این نیاز را رفع کرده و در داخل تولید کنیم؛ می‌توانیم با کمک گروه بهداشت دام دانشگاه، جیره‌هایی را با ترکیبات خاص از نظر پروتئین و مواد مغذی و اضافه‌کردن یا کم‌کردن آن‌ها غذای موردنیاز حیوانات آزمایشگاهی را تأمین کرده و بدین‌ترتیب کمک شایانی به تولید و اشتغال‌زایی کشور داشته باشیم.


 استاد پاتوبیولوژی دانشگاه شیراز به معرفی مرکز کشت هیدورفونیک دانشکده‌ی دامپزشکی پرداخت و گفت: یکی دیگر از طرح‌های مهم دانشکده دامپزشکی دانشگاه، کشت هیدروفونیک جو ویژه‌ی دام‌های سبک و سنگین امور دام این دانشکده است که با مصرف بسیار پایین آب و برداشت چندبرابری محصول در مقایسه با کشت دیم و آبی در این دانشکده انجام می‌شود و این کشت الگویی مناسب برای سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
او توضیح داد: این شکل از پرورش گیاهان هیدروفونیک که اصطلاحا به آن «آب‌کشت» یا «کشاورزی عمودی» گفته می‌شود؛ بدون زمین و خاک صورت می‌گیرد و مهم‌ترین مزیت آن این است که در بخش سرمایه‌گذاری، مصرف آب را تا ۸۵درصد و بعضا تا ۹۰درصد کاهش و رشد گیاه را تا ۷۰درصد افزایش می‌دهد. از طرفی هم آفات و بیماری‌های کمتری دارد و نیازی هم به زمین ندارد که این موضوع باتوجه به بحران خشکسالی وکمبود آب بسیار حائز اهمیت است و در مصرف آب صرفه جویی می‌کند.
به‌گفته‌ی این مقام مسؤول، بوفه‌ی مرکزی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز نیز به‌منظور ارائه‌ی خدمات هرچه بهتر رفاهی به دانشگاهیان در کنار دیگر طرح‌ها راه‌اندازی شده است.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا