کشف ژن کنترل سوزاندن چربی در بدن

مانولیس کلیس (Manolis Kellis) از دانشمندان برجسته مرکز MIT معتقد است که چاقی در علوم نیاز به دیدگاهی مدرن و جدید دارد. او در این باره می گوید: «چاقی معمولا نتیجه تفاوت بین غذای مصرفی و فعالیت های انسان هاست اما این دیدگاه سنتی نقش ژنتیک را در سوخت ساز بدن نادیده می گیرد.»

 او معتقد است که در این باره، ژن ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند.  تحقیقی که به تازگی توسط کلیس و همکارانش انجام گرفته است به بررسی نوع خاصی از ژنتیک می پردازد که با بیماری چاقی رابطه تنگاتنگ دارد. این ژن باعث می شود تا آدیپوسیت ها (adipocytes ) به جای تبدیل شدن به سلول های چربی سوز قهوه ای رنگ به سلول های ذخیره ساز انرژی سفید رنگ تبدیل شوند.

خاص بودن این ژن به وجود یک اینترون (intron) تقویت کننده باز می گردد. این اینترون یک منطقه غیر کد گزاری شده در DNA است که بر روی دو ژن به نام های  IRX3 و IRX5تاثیر می گذارد. ژن های IRX تصمیم می گیرند که بدن به تولید کدام نوع از سلول های چربی بپردازد.

به طور معمول فعالیت این تقویت کننده به وسیله پروتئین ARID5B محدود می شود. اما به گفته کلیس و همکارانش حدود 40 درصد از اروپایی ها و 42 درصد از افراد متعلق به جنوب شرق آسیا به دلیل اختلال کارکرد این پروئتین در خطر ابتلا به چاقی قرار دارند. کلیس و همکارانش در حال تحقیق بر روی این نکته هستند که آیا می تواند ژن های IRX را به نحوی تغییر داد که به تولید سلول های چربی سوز بپردازند یا خیر.

زمانی که این محققان ژن های IRX بدن انسان را تغییر دادند بدن آنها شروع به تولید سلول های چربی سوز کرد. همچنین این محققان ژن IRX3 در بدن موش های عادی را نیز تغییر دادند در نتیجه این کار این موش ها 50 درصد از چربی های بدن خود را از دست دادند. رژیم های غذایی پرچرب هم نتوانست وزن این موش ها را بالا ببرد. دست کاری ژن IRX3 در بخش هیپوتالاموس مغز که وظیفه کنترل اشتها را بر عهده دارد این تاثیر را نداشت. این نتیجه حاکی از این است که تغییر سلول های سفید  به سلول های قهوه ای در بافت چربی صورت می گیرند نه در مغز.

منبع

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا