بیش از ۴۳ درصد سالمندان فارس مبتلا به چاقی هستند

به گزارش سینا پرس فارس، عباس رضائیان زاده  با اشاره به آغاز دوازدهمین بسیج ملی تغذیه در کشور، عنوان کرد: هدف مهم این پویش سلامت محور ترویج تغذیه صحیح در کشور است و امسال نیز شعار محوری دوازدهمین بسیج ملی تغذیه که از پانزدهم دی آغاز شده و تا سی ام دی ۱۴۰۰ ادامه دارد «تغذیه، کرونا، واکسیناسیون» نامگذاری شده است.
وی اظهار داشت: با پیشرفت دانش پزشکی و توسعه پژوهش های علمی، بیش از گذشته اهمیت تغذیه و اصول تغذیه صحیح به عنوان یکی از عوامل موثر در بیماری های مزمن و غیرواگیر مشحص می شود.
او چاقی و اضافه وزن را یک مشکل اساسی در حوزه سلامت همه جوامع دنیا خواند که بیماری های بسیاری مانند دیابت، پر فشاری خون و بیماری های قلبی و عروقی را به همراه دارد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه حوزه سلامت می کوشد تا جامعه را در زمینه تغذیه صحیح آگاه ساخته و روش تغذیه سالم را به مردم آموزش دهد، افزود: چاقی و سوء تغذیه، هر دو می تواند عامل خطر و زمینه ساز بسیاری از بیماری ها باشد.
دکتر رضائیان زاده در ادامه به آمارهای به دست آمده در این زمینه اشاره کرد و گفت: در استان فارس ۲/۲ درصد کودکان، ۱۷ و نیم درصد نوجوانان، ۳۳ و سه دهم درصد جوانان، ۵۷.۸  درصد میانسالان و ۴۳.۳ درصد سالمندان مبتلا به چاقی هستند که نشان می دهد میانسالی دورانی است که بسیاری از بیماری های مزمن در این دوره آغاز می شود و آگاه سازی این گروه سنی در زمینه اهمیت تغذیه صحیح، بسیار اهمیت دارد. 
معاون بهداشت دانشگاه کم وزنی و لاغری شدید را نیز در کنار چاقی و پر وزنی، از مواردی برشمرد که باید مورد توجه قرار گیرد و اظهار کرد: بر اساس مطالعاتی که در سراسر دنیا انجام شده، چاقی به عنوان یکی از عوامل تشدید کننده بیماری کووید۱۹ مطرح شده است. 
او با بیان اینکه مصرف فست فودها و تنقلات ناسالم از مواردی است که باعث افزایش چاقی در جامعه می شود، تاکید کرد: بحث تغذیه باید به صورت جدی پیگیری شود و همه باید تلاش کنیم تا آگاهی جامعه را در این زمینه افزایش دهیم و اصحاب رسانه می توانند در این راستا نقش موثر و ویژه ای داشته باشند.
معاون بهداشت دانشگاه در ادامه از فعالیت ۱۰۲ کارشناس ارشد و کارشناس تغذیه در مراکز جامع خدمات سلامت فارس خبر داد و افزود: با تلاش این مجموعه در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، پنج هزار و ۲۶۵ مادر باردار استان تحت پوشش قرار گرفته اند که تاکنون بسته های غذایی به ارزش بیش از دو میلیارد تومان به آنان ارایه شده است؛ همچنین دو هزار و ۹۳۷ مادر باردار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز به طور جداگانه از خدمات دانشگاه بهره مند می شوند.
دکتر رضائیان زاده همچنین با تاکید بر اهمیت نظارت و بازدید از مراکز تهیه، تولید و پخش مواد غذایی اضافه کرد: این موضوع به صورت مستمر از سوی کارشناسان بهداشتی در سطح استان در حال انجام است.

گزارش: زینب برزگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا