مرکز، جنوب و غرب استان فارس در معرض بیشترین خطر زلزله

به گزارش سینا پرس فارس، رحیم آزادی در نشست خبری خود با خبرنگاران به مناسبت روز ملی ایمنی و مقابله‌ها با زلزله بیان کرد: از سال ۹۸ تاکنون شاهد رخدادهای فراوان در سطح استان و کشور بودیم که این رخدادها از جمله سیل، زلزله، آتش‌سوزی، فرونشست زمین، آفت‌های کشاورزی و سرمازدگی سبب خسارت به جان و مال مردم شده است.
وی ابراز داشت: طی سه سال گذشته بالغ بر ۲ هزار رخداد طبیعی در استان به وقوع پیوسته است که منجر به اعلام ۱۰۰ اخطاریه شده است که در این میان بیشترین خسارت ناشی از سیل، زلزله و آتش‌سوزی‌ها بوده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس با اشاره به مشکلات خدمات‌رسانی در زمان بحران افزود: تداخل کاری و عدم هماهنگی دستگاه‌ها حتی کمک مردم بدون هماهنگی سبب بروز مشکل در خدمات‌رسانی می‌شود که در این راستا دوره‌های آموزشی ویژه ای در نظر گرفته شده است.
آزادی به تعداد زلزله های رخ داده در سطح استان اشاره کرد و افزود: در سال ۹۸ تعداد ۲۲۲ زلزله بیش از سه ریشتر، در سال ۹۹ تعداد ۱۵۱  زلزله بیش از ۳ ریشتر و در سال جاری تعداد ۵۳ زلزله سه ریشتری در استان رخ داده است‌.
وی در ادامه به تقسیم بندی شهرستان ها از نظر میزان خطر زلزله اشاره کرد و گفت: شهرستان‌های رستم، ممسنی، کازرون، فراشنبد، شیراز، کوه چنار، فیروزآباد، قیروزکارزین و لارستان ، زرین دشت، کوار، لامرد، خنج، مهر و اوز  دارای خطر بسیار بالا و شهرستان‌های
سپیدان، جهرم، ارسنجان، نی ریز، خرامه ، سروستان، مرودشت ، بختگان و فسا در معرض خطر متوسط و شهرستان های اقلید، بوانات، سرچهان ، آباده و پاسارگاد در معرض خطر کمتری هستند.
آزادی در بخش دیگری از سخنان خود با تقسیم‌بندی دیگر شهرستان‌ها به وضعیت پر خطر و کم خطر ، گفت: در استان فارس ۴ گسل فعال و خطرناک وجود دارد که شامل گسل کره بس از خانه زنیان تا غرب فیروزآباد، گسل سبزپوشان شیراز، گسل کازرون و گسل سروستان می باشد که شهرستان‌های اطراف آنها هم در معرض خطر ‌هستند.
وی با بیان اینکه هر سال اعتباراتی برای پیشگیری و مقابله با حوادث در نظر گرفته می‌شود، افزود: اعتبارات قبلاً در اختیار مدیریت بحران استان قرار می‌گرفت اما در حال حاضر اعتبارات در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد تا در موقع ضرورت خود وارد عمل شوند و ما هم نظارت می‌کنیم تا اعتبارات در جای خود هزینه شود.

 لار و لامرد بیشترین میزان ثبت لرزش زلزله را دارند   

گفتنی است در این جلسه مدیر بحران اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس در سخنانی بیان کرد: هم اکنون در استان فارس تعداد ۱۱۱ دستگاه لرزه نگاری نصب شده است که ۶۵ دستگاه از نسل دوم، ۳ دستگاه سوم و ۴۲ دستگاه از نسل چهارم می باشد که براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی در کلیه شهرستان های استان نسبت به نصب این دستگاه ها اقدام شده است تا در صورت وقوع حادثه زودتر علامت هشدار به مرکز مدیریت بحران اعلام شود.
شایقی فر با بیان اینکه در سال ۹۹ آخرین دستگاه های لرزه نگاری نصب شده است، گفت: در دو شهرستان لار و لامرد بیشترین ثبت لرزه را داشتیم.

 

گزارش : زینب برزگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا