روستاها نیاز به کتابخانه های بیشتری دارند

به گزارش سیناپرس، روح الله منوچهری در سمینار مجازی «تجربه های ترویج کتاب و کتابخوانی در روستاها و عشایر ایران» که به مناسبت روز روستاها و عشایر برگزار گردید، گفت: به پاس تلاش ها و خدمات قشر روستاییان و عشایر از سال ۹۳ در تقویم ملی کشور روز ۱۵ مهر ماه به عنوان روز ملی روستا و عشایر نامگذاری شد.

وی با اشاره به اینکه در کشور سه نوع زندگی شهر نشینی، روستایی و عشایری در جریان است، افزود:   سهم جمعیت روستایی در کشور۲۶ درصد و سهم جمعیت عشایری کمتر از ۱میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است.

منوچهری ادامه داد: این جوامع روستایی و عشایری خصوصیت هایی دارند که در سرنوشت کشور ما بسیار اثرگذار است و اولین خصوصیت این جوامع مولد بودن و تولید محصولات استراتژیکی است که آنها دارند.

وی عنوان کرد: باتوجه به اینکه اقتصاد کشور ما بر پایه نفت می باشد نقش روستاییان در تأمین زنجیره مواد غذایی و مایحتاج عمومی مردم بسیار واضح و روشن است و جایگاهی که روستاییان و عشایر در کشور دارند بواسطه اینکه به عنوان تولید کننده و تأمین کننده موارد که در جامعه فعالیت دارند، جایگاه بسیار وسیعی است.

منوچهری در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگ نیز جایگاه این جوامع در وضعیت بسیار خوبی ماست، افزود: در وضعیت رسوم و آداب کهن ایران و هم در جهت حفظ و تداوم فرهنگ اصیل ایرانی اهمیت روستاییان و عشایر بسیار مشخص است.   

او گفت: در ۱۲۰ سال گذشته ۸۰ درصد جمعیت کشور روستایی بوده و این جمعیت در حال حاضر به یک چهارم جمعیت رسیده و نیاز است تا توجه ویژه ای در جهت توسعه فرهنگ و عمران روستاها صورت گیرد.    

منوچهری خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه هر یک از دستگاه های اجرایی مختلف به صورت جداگانه برنامه های متفاوتی برای توسعه روستاها دارند اما علی رغم اینکه در سال ۸۴ مقرر شده بود تا یک برنامه نظام مند برای روستاییان تدوین شود و از دوباره کاری ها جلوگیری شود، اما این طرح تاکنون اجرایی نشده است و هنوز هم ضعف ها و ایراداتی در حوزه توسعه روستایی وجود دارد.

این مقام مسئول اظهار داشت: در نهاد کتابخانه های عمومی به حوزه کتابخانه های روستایی توجه شده است و بالغ بر یک چهارم کتابخانه های عمومی کشور را کتابخانه های روستایی تشکیل می دهند اما به دلیل پراکندگی زیاد روستاها و متمرکز نبودن جمعیت روستاها همچون جمعیت شهرها، نیاز به تعداد بیشتری از کتابخانه ها ماست تا بتوان جمعیت روستایی بیشتری را تحت پوشش قرار داد.  

مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس تأکید کرد: کتابخانه های روستایی مهم ترین پایگاه فرهنگی در روستاها هستند و محور توسعه روستاها کتابخانه های روستایی هستند. چرا که زنان، مردان، کودکان و نوجوانان براساس آموزش، اطلاع رسانی و کارگاه های آموزشی که برای آنها برگزار می شود در توسعه روستا می تواند مهم و موثر باشد.

منوچهری در پایان با اشاره به اینکه متأسفانه موضوع تأمین منابع مالی برای کتابخانه های روستایی و عشایری در قانون مشخص نشده است، اضافه کرد: باتوجه به اینکه فعالیت های قابل خوبی در حوزه کتابخانه های روستایی و عشایری صورت گرفته امید است با اصلاح قانون وضعیت به گونه ای باشد که روستاییان و عشایر در جهت توسعه و دسترسی عادلانه به اطلاعات، همانند جوامع شهری از این موضوع بهره مند شوند.

گزارش : زینب برزگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا