راز عمر جاویدان کشف شد

به گزارش سیناپرس فارس، دانشمندان چینی با دستکاری ژنتیکی کرم های آزمایشگاهی موفق شدند طول عمر آنها را به میزان پنج برابر افزایش دهند. به همین دلیل دانشمندان امیدوار هستند این آزمایش را با استفاده از داروهای نسل جدید و دستکاری های ژنتیکی بر روی انسان هم تعمیم داده و نژاد بشر را به آرزوی دیرینه اش نزدیک کنند.

اما در سوی دیگر شماری از محققان زیست شناس به آنها هشدار می دهند که آزمایش آنها منجر به افزایش چند هفته ای طول عمر کرم های آزمایشگاهی در پایان عمرشان شده است و نتایج اجرای این پروژه بلند پروازانه بر روی انسان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

در جهان امروز متوسط امید به زندگی 73 سال است و این در حالی است که به باور بسیاری از مردم، کیفیت زندگی در سال های پیری در شرایط مطلوبی نیست. به همین دلیل باید دید که چنانچه تلاش های دانشمندان برای افزایش طول عمر نتیجه بخش باشد، کدام قسمت از دوران زندگی انسان را در بر می گیرد. آیا سال های جوانی و میان سالی طولانی خواهد شد یا با جامعه ای از کهنسالان روبرو خواهیم بود که با دشواری زندگی می کنند.

با اعلام خبر موفقیت دانشمندان چینی بر طول عمر پنج برابری کرم های آزمایشگاهی، گروهی از محققان هشدار می دهند که باید تمامی زوایای این پدیده غیرطبیعی که محصول دستکاری هایی ژنتیکی و داروهای نسل جدید است را در نظر گرفت. به باور آنها افزایش طول عمر نژاد بشر به معنای افزایش تولید زباله، انتشار مضاعف کربن، آلودگی های زیست محیطی دوچندان، تسریع در فرآیند گرمایش زمین و پدیده هایی از این دست در سطح کره خاکی خواهد بود و چگونه باید منابع غذایی را برای افزایش بی رویه جمعیت مهیا کرد؟

با مشاهده نرخ زاد و ولد در می یابیم که نرخ افزایش جمعیت جهان صعودی است و هم اکنون بسیاری از کشورهای فقیر با بحران تهیه آب آشامیدنی، تغذیه نامناسب، عدم دسترسی به دارو و درمان و بسیاری دیگر از پیش نیازهای اولیه زندگی روبرو هستند. بنابراین افزایش متوسط سن نژاد بشر بر این بحران های جهانی و منطقه ای بیشتر دامن خواهد زد. میانگین امید به زندگی در کشورهای توسعه یافته به 84 سال می رسد و این در حالی است که این عدد برای کشورهای فقیر و کمتر توسعه یافته به 60 تا 65 متغیر است.

از سوی دیگر پرسشی که مطرح می شود این است که آیا با افزایش طول عمر نژاد بشر می توان کشورهای فقیر را در مسیر رشد و پیشرفت شتاب داد یا با ازدیاد آلودگی های محیط زیستی و کاهش منابع مشکلات این گونه کشورهای در حال توسعه افزایش خواهد یافت؟

 به باور دانشمندان اگر بخواهیم در این مورد منصف باشیم، اولین هدف ما باید افزایش امید به زندگی در آفریقا و بقیه نقاط کمتر توسعه یافته و محروم جهان باشد و اطمینان حاصل کنیم که عمر طولانی به افزایش کیفیت زندگی هم می انجامد.

تا زمانی که دانشمندان بتوانند راه حل منطقی برای افزایش عمر انسان بیابند و پیامدهای غیرقابل پیشبینی آن را کنترل کنند، محققان توصیه می کنند که نژاد بشر با استفاده از راهکارهای زندگی سالم متوسط عمر و کیفیت زندگی خود را افزایش دهد. پیشنهاد دانشمندان مصرف دوبار گوشت قرمز در هفته، گنجاندن حبوبات در سبد غذایی روزانه، مصرف مداوم حبوبات و ماهی، استفاده از آرد کامل گندم حاوی سبوس، کاهش مصرف شکر، پرهیز از مواد نگهدارنده، استفاده روزانه از خانواده سبزی ها و مواردی از این دست است.

با وجود تمامی چالش هایی که افزایش طول عمر به همراه دارد، نژاد بشر هیچ وقت از این رویا فارغ نخواهد شد و دانشمندان همواره به دنبال یافتن راهی برای افزایش طول عمر نژاد بشر هستند. انسان همیشه رویای عمر جاویدان داشته است.

مترجم: سعیدرضا امیرآبادی
منبع: https://www.sciencefocus.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا