رمز گشایی اسرار مغز برای پیشگیری از انقراض

به گزارش سیناپرس فارس، یک زیست شناسی مولکولی در این زمینه می گوید: این ژن های منحصر به فرد انسانی حاوی DNA  های موثر در رشد عملکرد مغز است و نقش پیشران را در تکامل فرآیند مغزی نژاد بشر ایفا می کند. با این حال نحوه عملکرد آنها تا حدود زیادی به صورت مجهول و رمزگشایی نشده باقی مانده است.
تیناهسمن در این زمینه می افزاید: در گذشته های دور نژادهایی شبیه انسان امروزی با نام های نئاندرتال ها و دنیسوان ها وجود داشتند که که قرن ها پیش به دلایل نامعلومی منقرض شدند. حال دانشمندان با استفاده از شواهد به دست آمده بر روی این موضوع تحقیق می کنند که ژنوم های منحصر به فرد نژاد بشر تا چه اندازه در این دو گونه وجود داشته و آیا دلیل انقراض آنها به همین مساله باز می گردد یا پدیده هایی نظیر انتخاب طبیعی در این زمینه نقش داشته است.
وی با تشریح نتایج تحقیقاتی که در این زمینه به دست آمده می گوید: ساکنین اصیل صحرای آفریقا 0.096 تا 0.46 از DNA خود را از به هم پیوستگی اجداد انسانی و نژاد نئاندرتال ها به ارث برده اند و این در حالی است که نژادهای غیرافریقایی حدود 0.73 تا 1.3 درصد از این نژاد را در DNA  خود دارند. اهمیت این بررسی های علمی به تاثیرپذیری ژنوم انسان از سایر گونه ها باز می گردد و می تواند از اسراری که در ژنوم نژاد بشر نهفته است پرده برداشته و درمان بسیاری از بیماری ها و اختلالات وراثتی را در اختیار دانشمندان و زیست شناسان قرار دهد.
این زیست شناس مولوکولی در ادامه می افزاید: بشر در مسیر تکامل با در چند دوره با پدیده انقلاب های تکاملی روبرو شده است. گمان می رود که اولین دگردیسی بزرگ ششصد هزار سال پیش روی داده باشد و دومین تغییر دویست هزار سال پیش. این دگردیسی ها سبب شده است تا مسیر تکامل انسان از نژاد نئاندرتال ها جدا شود. بنابراین در آینده های دور و نزدیک نیز تغییرات بزرگ در ژنوم و  DNA  و شکل گیری شاخه های تکاملی جدید دور از انتظار نیست.
جیمز سیکلا، محقق دانشگاه کلرادو در این زمینه می گوید: مغز انسان و فرآیندهای ذهنی بشر در طول زمان همواره در حال تغییر بوده اند و رمز گشایی آن می تواند پرده از اسرار زیادی برداشته و گام های تکاملی را تسریع کند. همین تغییرات ژنوم های مغزی بوده است که باعث شده انسان به نژاد غالب بدل شده و از سایر گونه های جانوری و حتی نژادهایی همانند نئاندرتال ها که شباهت زیادی با انسان امروزی داشتند نیز برتری جوید.
به باور این محقق با رمزگشایی کلید اسرار تکامل مغز می توان گمانه زنی های دقیقی برای آینده نسل بشر و نژاد انسان ارایه داد. دریافتن این مساله که فقط 1.5 تا 7 درصد از ژنوم انسانی منحصر به فرد گونه بشر است دانشمندان را شگفت زده کرده و بسیاری از گمانه زنی های پیشین را نقش برآب می کند.

مترجم: سعیدرضا امیرآبادی
منبع: science news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا