موجودی نادر به نام کوسه شبح

به گزارش سیناپرس اصفهان، این موجودات گریزان به ندرت دیده می‌شوند و اطلاعات کمی دربارۀ آنها وجود دارد. حتی کوسه‌های جوان کمتر شناخته شده‌اند، و برای اولین بار در سال 2002 کشف شدند.

این ساکنان دریا در اعماق بین 400 تا 6600 فوت (122 تا 2011 متر) زندگی می‌کنند که دمای آب نزدیک به صفر است. چشم‌های مرده و باله‌های بال‌مانند بزرگ آنها که برای پرواز مناسب‌تر است، باعث به‌وجودآمدن این نام احمقانه شده است.

علیرغم نام عجیب، کوسه‌های ارواح در واقع از خانواده کوسه‌ها نیستند، بلکه گونه‌ای از ماهی‌ها هستند و به جای استخوان، اسکلتی از غضروف دارند. داشتن یک اسکلت با چگالی کم، مانند غضروف، برای زندگی در عمق بسیار زیاد مهم است، زیرا تحت فشار زیاد فرو نمی‌ریزد. 

گفته می‌شود، آنها درست مانند کوسه‌ها، در کف دریا کپسول‌های تخم‌مرغ می‌گذارند. کپسول تخم‌مرغ از جنین در حال رشد محافظت می‌کند، جایی که از زرده تغذیه می‌کند تا زمانی که آماده جوجه‌شدن شود.

می‌توان گفت که کوسه شبح مذکور اخیراً از تخم بیرون آمده است؛ زیرا شکمش پر از زرده تخم‌مرغ و کاملاً حیرت‌آور است.

دکتر بریت فینوچی، دانشمند شیلات نیوا و عضو تیم تحقیقات می‌گوید: نوزادان تازه متولدشده به ندرت گزارش می‌شوند، بنابراین ما اطلاعات کمی در مورد آنها داریم.

با وجود یک زائده آلت تناسلی جمع‌شونده بر روی سر این جاندار، دانشمندان مشتاق هستند تا بیشتر دربارۀ این ماهی‌های گریزان بیاموزند؛ زیرا اطلاعات کمی دربارۀ آنها وجود دارد.

 

مترجم: طیبه جعفری
منبع: science focus

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا