بزرگداشت خواجه نصرالدین طوسی

به گزارش سیناپرس اصفهان، محمد جواد احسانی تاریخ پژوه در گفت و گو با خبرنگار این خبرگزاری گفت: 5 اسفند ماه، روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس نام گذاری شده است، علت این نام گذاری، زادروز خواجه و تلاش های او در زمینه علم ستاره شناسی، ریاضیات و حتی فلسفه بوده است.

احسانی اضافه کرد: محمد بن حسن جهرودی طوسی معروف به خواجه نصیرالدین طوسی، در شهر طوس متولد شد، از دوران کودکی و جوانی به علوم ریاضی، نجوم و حکمت علاقه زیادی داشت و این عوم را نزد پدر و دایی خود فرا گرفت، برای ادامه تحصیل به شهر نیشابور رفت و یکی از دانشمندان معروف و مشهور زمان خود شد.

این تاریخ پژوه اشاره داشت: خواجه نصیرالدین طوسی با القابی مانند محقق طوسی، استاد البشر و خواجه نیز معروف بود، نتیجه تلاش های این دانشمند بزرگ اکتشافات و تالیفاتی بود که همه در راه پیشرفت علم کمک شایانی داشته اند.

احسانی اذعان داشت: مدتی از عمر خواجه در دستگاه اسماعیلیه در دژ الموت گذشت، همان زمان بود که خواجه کتاب های بسیاری نوشت، اما هنگامی که هلاکو مغول به ایران حمله کرد، خواجه برای نجات جان مسلمانان به خدمت هلاکو در آمد تا بتواند جلوی مرگ و میر دسته جمعی مردم و خراب شدن شهرها را بگیرد.

وی در پایان بیان کرد: سال 627 خواجه برای جمع آورری بقایای کتابهای به تاراج رفته به بغداد رفت تا بتواند آن ها را به مراغه بازگرداند، اما اجل مهلتش نداد و در 18 ذی الحجه، مابین بغدادو کاظکین دار فانی را وداع گفت.
 
گزارش: مولود عبداللهی پور

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا