ماهی مصنوعی ساخته‌شده از سلول‌های قلبی انسان

به گزارش سیناپرس اصفهان، در حال حاضر تیمی در دانشگاه هاروارد به‌دنبال رویکردی متفاوت و ساخت قلب مصنوعی از سلول‌های بنیادی قلب انسان است. این کشف، مقدمه‌ پله‌های ترقی در این زمینه است تا شاید بتوان روزی جان افراد بیمار را نجات داد.

کمبود اعضای اهداکننده به‌قدری شدید است که دانشمندان برای تولید قلب در انسان، خوک‌ها را تحت آزمایشات مهندسی ژنتیک قرار می‌دهند.

این تیم تا رسیدن به هدف اصلی فاصله زیادی دارد، اما برای تبدیل سلول‌ها به یک بیوهیبرید ماهی‌شکل و بررسی اینکه آیا شنا می‌کند یا خیر، مسیر متفاوتی را برگزیده است.

گزارش ساخت اولین دستگاه بیوهیبرید مشتق‌شده از سلول‌های بنیادی انسان، در مجله ساینس آمده است.

پروفسور کیت پارکر در بیانیه‌ای گفت: هدف نهایی ما ساخت یک قلب مصنوعی برای جایگزینی قلب ناقص در کودکان است. ما به‌جای استفاده از تصویربرداری از قلب در ایجاد طرح اولیه، اصول بیوفیزیکی کلیدی مؤثر در کارکرد قلب را شناسایی و از آن به‌عنوان معیارهای طراحی استفاده، و در یک ماهی زنده و شناگر تکرار می‌کنیم، جایی‌که تشخیص آن بسیار آسان‌تر است.

این محصول، بیوهیبرید نام دارد؛ زیرا سلول‌های انسانی را با مواد غیرزیستی مانند بدنه ژلاتین و کاغذ و یک شناور پلاستیکی ترکیب می‌کند و هیچ ماده‌ای از یک ماهی واقعی در آن گنجانده نشده است.

به هر حال، ویژگی کلیدی این قلب این است که می‌تپد و حرکت گورخرماهی آن با ضربان قلب انجام می‌شود. این تیم 73000 سلول بنیادی را به سلول‌های ماهیچه‌ای قلب تبدیل کردند و آنها را روی ساختاری شبیه گورخرماهی با دو لایه سلول‌ ماهیچه‌ای در هر طرف باله دم به تصویر کشیدند. 

ماهیچه‌های هر طرف حاوی پروتئین‌های شبکیه حساس به رنگ‌های مختلف نور بود. با استفاده از رنگ‌های روشن متناوب، این سلول‌ها از همگامی خارج می‌شوند، به‌طوری‌که با کشش یک طرف، طرف دیگر منقبض می‌شود و دم را ابتدا به یک سمت و سپس به سمت دیگر می‌کشد. 
این حرکت «ماهی» را به جلو بُرد و تیم نشان داد که سلول‌ها می‌توانند این حرکت را برای 108روز هنگام شناکردن در محلول نمک غنی‌شده با گلوکز حفظ کنند.

دکتر کیل یونگ لی، نویسنده اول، گفت: با استفاده از سیگنال‌های مکانیکی- الکتریکی قلب بین دو لایه عضله، چرخه‌ای را بازسازی کردیم که در آن هر انقباض به‌طور خودکار در پاسخ به کشش طرف مقابل انجام می‌شود. فرکانس و ریتم ضربان توسط یک گره ضربان کنترل می‌شود تا یک ضربان‌ساز مشابه ایجاد کند.

 

مترجم: طیبه جعفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا