خانه ملا‌باشی اصفهان

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان، سیمین ایمانیان، راهنمای گردشگری و جهانگردی، اظهار داشت: قدمت خانه ملاباشی اصفهان به دوره های صفویه، زندیه و قاجاریه بر می گردد، به همین دلیل این خانه مجموعه ای از آثار معماری هر یک از این دوران ها و حکومت ها را دارد، در آن زمان تمامی کوچه‌ها و زمین‌های اطراف این عمارت اسطبل، آشپزخانه و چند خانه کوچک بود، این عمارت به خانه معتمدی نیز شهرت دارد، عمارتی با دوطبقه که هر طبقه دارای یک شاهنشین، حوضخانه بزرگ و اتاق‌های بزرگی است. جلوه های هنری معماری ایران در بخش بخش این عمارت به چشم می خورد.

سیمین ایمانیان ادامه داد: شخصی به نام آقای معتمدی این خانه قدیمی را در سال ۱۳۸۰ خریداری کرد، پس از بازسازی و مرمت عمارت ملاباشی در سال ۱۳۸۱ با شماره ۵۸۸۳ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسید، اکنون خانه ملاباشی بخش های مختلف مانند دو خانه بیرونی و اندرونی، اتاق زایمان، پانزده اتاق، تابستان نشین، شاهنشین و اتاق مهمان خانه دارد.

این راهنمای گردشگری و جهانگردی در مورد اینکه ملاباشی چه کسی است، افزود: ملاباشی یکی از منجمان دوران ناصر الدین شاه قاجار بود، که برای ماموریتی به اصفهان آمد، داستان ملاباشی به دوران حکومت ظل السلطان پسر ارشد ناصرالدین شاه قاجار در اصفهان بر می گردد.

ایمانیان در مورد شاهنشین خانه ملاباشی اذعان داشت: یکی از زیباترین بخش های این عمارت، شاه نشین آن است که در آن دیوارهای آینه کاری، نقاشی روی کچ، کچ کاری و نوری که از ارسی‌های ۹ دری به اتاق می‌بارد، چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند. اشیای عتنیقه و تزئینات به کار رفته زیبایی این اتاق را دو چندان کرده است.

این فعال گردشگری در رابطه با حیاط بیرونی این خانه گفت: پس از ورود به خانه اولین جای که به چشم می خورد حیاط بیرونی خانه است، این بخش بیشترین آسیب را دیده بود و در زمان بازسازی بیشترین مرمت برروی آن انجام شده، پله های طبقه بالا در این بخش قرار دارد، در انتهای حیاط بیرونی، اتاق زیبایی وجود دارد که پنجره های رو به خیابان آن رنگارنگ و زیباست، تمامی وسایل موجود در این اتاق عتیقه هستند.

ایمانیان حیاط اندرونی را اینگونه توصیف کرد: این بخش از خانه شکوه و عظمت یک خانه تاریخی را به نمایش می گذارد و از زمان قدیم تا کنون تخریب نشده است، در این حیاط نمای ۹ دری و ۵ دری ها با چوب های کهنه آن دوران زیبایی عجیبی به فضا داده، در سمت جنوب این حیاط دیواری وجود دارد که برروی آن نقاشی های زیبایی کار شده و زمینه مناسبی برای عکاسی های بازدیدکنندگان فراهم کرده، در انتهای این دیوار سرداب عمارت قرار گرفته.

وی در پایان اشاره داشت: برای مشاهده زیبایی های این عمارت بی نظیر لازم است به خیابان ملک اصفهان، خانه ملاباشی مراجعه کنید، لازم به ذکر است بعد از تماشای شکوه و عظمت این عمارت می توانید از انگورستان ملک نیز که در همان نزدیکی است، لذت ببرید.

گزارش: مولود عبداللهی پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا