بروز اسکولیوز در نوجوانان منشأ شناخته شده ای ندارد

احد کلاهدوزی، کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکت اصلاحی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس اظهار داشت: اسکولیوز نا شناخته که معمولاً در دوران نوجوانی بروز پیدا می کند می تواند علت های مختلفی داشته باشد اگرچه منشأ شناخته شده ای ندارد و دانشمندان برخی از ریشه های ژنتیکی را در به وجود آمدنش دخیل دانسته اند.

کلاهدورزی اضافه کرد: در این نوع از ناهنجاری سرعت رشد در بدن به صورت متقارن پیش نمی رود به طوری که دو طرف بدن به یک اندازه رشد نمی کند و به همین علت عضلات سمتی از بدن که کمتر رشد داشته کوتاه تر خواهند بود.

وی با بیان اینکه هرچه رشد قدی بیشتر شود، عضلات کوتاه تر، ستون فقرات را بیشتر به سمت خود می کشند، گفت: در این حالت فشار روی استخوان هایی که دچار تعقر شده اند، بیشتر می شود و به مرور استخوان مهره ها در این بخش متراکم تر شده و در سمت مقابل، تراکم استخوانی کم می شود.

این کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکت اصلاحی عنوان کرد: در این ناهنجاری به تدریج صفحات جسم مهره ای از حالت افقی خارج شده و مفاصل فست هم دچار انحنا می شوند که در نهایت ستون فقرات فرد در دروان جوانی تغییر کرده و غیر قابل اصلاح می گردد بنابراین باید در سنین نوجوانی با مراجعه به متخصص حرکات اصلاحی این عارضه شناسایی شده و برای درمانش اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: ایستادن روی یک پا و تکیه دادن به آن به مدت طولانی، فعالیت با یک دست در بالای سر مثل نقاش های ساختمانی، تکیه دادن به طرفین مثل هانم های خانه داری که موقع شست و شوی ظرف به یک طرف کابینت تکیه می دهند، تحمل وزن روی یک سمت از بدن مثل افرادی که کوله پشتی را روی یک سمت از بدن شان می اندازند و خوابیدن های یک طرفه همگی می توانند از علل بروز اسکولیوز در افراد به شمار بیایند.

گزارش: امیر امین الرعایا
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا